ShippingWatch

Rederne skal betale ekstra stor forsikringsregning i år

Rederne kommer til at betale højere forsikringspræmier i år på grund af store maritime ulykker i 2012 og et hårdt shippingmarked. Det skriver South China Morning Post.

Foto: John Hansen

Det bliver dyrt for skibsejerne at forsikre sig i år. Et dårligt shippingmarked og dyre ulykker i 2012 er faktorer, der vil hæve forsikringspræmierne i 2013 og gøre det til et af de hårdeste år for shippingforsikring nogensinde, vurderer eksperter i følge South China Morning Post.

"Det bliver en hård fornyelsessæson for alle maritime selskaber," siger Richard Walker, der er adm. direktør Risk Exchange, en maritim forsikringsmægler i Hong Kong.

Han understreger, at forsikringsselskaberne i form af shippingbranchens P&I klubber bliver nødt til at hæve præmierne på grund af kollisionsomkostninger, dødsfald og skade på last og forurening, og at selskaberne "bliver nødt til at tjene penge, og rederne har ikke råd til det."

Richard Walker forventer i lighed med flere andre mæglere ifølge South China Morning Post, at der vil være hårde forhandlinger mellem redere og P&I klubber, men at P&I klubberne vil stå stærkt på deres argumenter. For rederne kan det betyde, at rederier der ikke er i stand til at betale de høje præmier vil overveje andre forsikringsselskaber.

Prisstigningerne kan komme til at ligge på op til 15 pct. i præmierne, har blandt andet Skuld tidligere fortalt til ShippingWatch. Danmarks Rederiforening har meldt ud, at stigningerne kan være nødvendige, omend de lyder voldsomme.

"Det kan lyde voldsomt, og en stigning på 15 procent kommer nok også bag på mig. Men priserne afhænger af udviklingen i udbetalinger, som er steget, og det er selvsagt ikke noget vi kan ændre ved, ud over naturligvis hele tiden at have fokus på at undgå ulykker og kollisioner. Det, der er afgørende for rederne, er, at der er gennemsigtighed i klubberne og at vi får forelagt regnskaber, så vi kan se, hvad udviklingen skyldes," sagde Dorte Rolff, chefjurist i rederiforeningen til ShippingWatch i slutningen af november 2012.

Stigning i skibsforlis i 2012

Blinde passagerer koster rederierne dyrt

Rederne: Store præmiestigninger kan være nødvendige 

Mere fra ShippingWatch

To flydende gasterminaler rykker til Europa

Europa kan se frem til at modtage to flydende terminaler til import af LNG i de kommende måneder for at erstatte gas fra Rusland. Blandt andet vil Golar LNG omdanne et LNG-tankskib til en terminal.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs