ShippingWatch

Miljøorganisation skuffet over dansk shipping

Dansk shipping burde som en af verdens største søfartsnationer tage ansvar for, at shipping bidrager til at nedbringe udledningen af CO2. Danskerne skulle have lagt pres på for at få vedtaget klimamål i stedet for at arbejde for en udskydelse i EU-regi, siger miljø-NGO i EU.

En tostrenget proces er gået i gang for reguleringen af udledning af CO2 fra shippingindustrien. I IMO udvikles formentlig på baggrund af USAs forslag om markedsbaserede mål et overvågnings- og rapporteringssystem for shippingindustriens udledninger, og i EU-regi vil man i Kommissionen i marts fremlægge et forslag, der også vil omhandle overvågning af CO2-udledning.

Det er baggrunden for de to processer, der får NGO'en Transport And Environment i Bruxelles til at erklære sig ekstremt skuffede over den miljøindsats, som danske shippingvirksomheder går ind for.

"Kommissionen lagde oprindeligt op til et markedsbaseret mål for udledning af CO2. Det har ændret sig til kun at være overvågning og rapportering af udledningerne i Europa," siger Bill Hemmings, der er programme manager for luftfart og shipping i Transport And Environments Policy Team, med henvisning til, at Kommissionen i oktober sidste år ændrede holdning til ideen om at indføre markedsbaserede mål for shipping, det vil sige præcise krav til, hvor meget CO2, industrien må udlede.

Rederne: Miljøkritik skudt helt forbi 

"Den danske shippingindustri lagde meget stærkt pres på kommissionen for at få det ændret. De brugte i lighed med andre shippingorganisationer krisen som en undskyldning for at udskyde at skabe en mere grøn industri. Vi havde håbet, at danskerne ville have været mere oplyste, når det kom til at indføre mål for CO2-udledningen," siger Bill Hemmings.

NGO: Emissioner fra shipping er vores største bekymring 

Han undrer sig over, at den danske shippingindustri ikke tager det mere seriøst, at miljøspørgsmålet ikke kun handler om at spare brændstof og dermed penge, men også om en mere bæredygtig fremtidig verden.

Med den nye tosporede proces forventer Transport And Environment, at det vil tage lang tid, før der bliver fastsat reelle mål for udledning af CO2.

"Vi forventer, at overvågnings- og rapporteringsfasen tidligst er færdig i 2014, så måske vil der være handling i 2015, men det kommer helt an på det politiske billede i EU til den tid, hvor der er kommet nye kommissærer. Hvad angår IMO er vi bange for, at den globale shippingindustri ikke mener det, når de siger, at de ønsker en mere grøn industri," siger Bill Hemmings og understreger, at der derfor ligger store forventninger til, hvad den danske shippingindustri vil gå med på i lighed med den tyske industri og den internationale redersammenslutning ICS.

Hedegaard til redere: Global klimaregulering nødvendig 

Hedegaard: Global CO2-aftale for skibsfarten vil tage tid 

CO2-debatten for skibsfarten havnet i globalt tomrum

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk og 22 andre rederier fik bøder af Sydkoreas konkurrencemyndighed, tank- og tørlastrederiet Norden vil stadig købe ”sorte” skibe, og Hafnia kan få svært ved at finansiere skibskøb fra konkurrent.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs