
Truslen om at lave en regional lovgivning uden om IMO for at reducere skibsfartens udledning af CO2 er udskudt så længe, at den reelt er taget af EU-Kommissionens bord. Det skete de facto, da klimakommissær Connie Hedegaard og hendes kollega, transportkommissær Siim Kallas forleden sendte et fælles statement ud, hvor de udtalte, at EU i første omgang vil gennemføre en monitorering af, hvor meget CO2 skibe, der er indregistreret i EU og anløber EU egentlig udsender. Eller med andre ord, at første skridt i at reducere udledningen fra flåden, er at finde ud af, hvor stort problemet egentlig er.
Inden monitoreringen er vedtaget og på plads, er 2013 tæt på at blive til 2014, lyder vurderingen fra EU, så rederierne skal sandsynligvis tidligst om godt et års tid i gang med at opgøre og indberette deres CO2-udledning. Udmeldingen fra EU spiller reelt bolden over på IMOs bane, hvilket både Danmarks Rederiforening og den internationale rederiforening, ICS, har efterlyst. De har frygtet, at EU-lovgivning ville virke konkurrenceforvridende, og at flere af medlemslandenes rederier ville finde nye flagstater uden for EU.
Allerede abonnent? Log ind.
Læs hele artiklen
Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.
- Adgang til alle låste artikler
- Modtag vores daglige nyhedsbreve
- Fuld adgang til vores app