Ny EU-plan skal booste væksten i den maritime sektor
EU vil med en ny plan for den maritime sektor forsøge at sætte mere gang i væksten og dermed beskæftigelsen i det, som EU-Kommissionen betegner som den "blå økonomi".
Her er vækstteamets endelige anbefalinger til ministrene
Det er fem år siden, at EU vedtog den såkaldte integrerede havpolitik, og på et møde i går i Limassol på Cypern vedtog landenes ministre for de maritime anliggender og EU-Kommissionen en erklæring med en dagsorden for hele den maritime sektor, som skal understøtte målene i EUs 2020-strategi. Et af de konkrete initiativer i dagsorden er bl.a. at få landene til at gennemføre bedre uddannelser inden for søfarten, som det fremgår af en pressemeddelese fra EU-Kommissionen.
Vigtig rolle
Kommissær for maritime anliggender og fiskeri, Maria Damanaki, siger i den forbindelse, at "vi for at kunne realisere vækstpotentialet og –mulighederne i den maritime økonomi har brug for, at alle bidrager - både institutionerne, medlemsstaterne og regionerne, erhvervslivet, SMV'erne og civilsamfundet. Det er et tegn på modenhed, at vi kan arbejde sammen om at skabe de bedste resultater, og havpolitiken er klart den bedste drivkraft for Europas blå økonomi".
Den blå økonomi har en vigtig rolle for Europa, påpeger EU-Kommissionen: Dens bruttoværditilvækst skønnes at være cirka 500 mia. EUR; et beløb der vil stige til cirka 600 mia. EUR i 2020. I den samme periode forventes antallet af ansatte inden for den blå økonomi at stige fra 5,4 mio. til 7 mio. Dertil kommer, at 75 % af Europas udenrigshandel og 37 % af handlen inden for Europa foregår ad søvejen. Havene og kysterne er og vil fortsat være Europas økonomiske livline, som det formuleres.
Relaterede artikler
Regeringen har kun få nye penge til maritimt vækstudspil
For abonnenter