
EU-Kommissionen melder klart ud, at det vigtige spørgsmål om, hvordan skibsfarten kan bidrage til at reducere udledningen af CO2, hører hjemme i IMO. Det sker i et svar til ShippingWatch, som har spurgt klimakommissær Connie Hedegaard om kommissionens rolle i det presserende spørgsmål.
Sammen med transportkommissær Siim Kallas udsendte Connie Hedegaard et statement den 1. oktober, hvor de to kommissærer lagde op til en aktionsplan for skibsfarten. Det skete, efter at de fleste aktører i branchen havde forventet, at EU ville være indstillet på selv at gennemføre en "regional" lovgivning, altså at EU - uden at afvente IMO - ville beslutte sig for CO2-regler for skibsfarten. I stedet er der nu lagt op til, at EU vil udvikle et monitorerings-system for de skibe, der anløber EU-havne, som et første skridt i en plan, der på sigt skal skabe internationale regler for skibsfartens udledning af CO2. Danmarks Rederiforening mener stadig, at EU vil være indstillet på at gennemføre en regional lovgivning, men ifølge svaret fra EU ligger bolden som udgangspunkt nu hos IMO.
Allerede abonnent? Log ind.
Læs hele artiklen
Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.
- Adgang til alle låste artikler
- Modtag vores daglige nyhedsbreve
- Fuld adgang til vores app