ShippingWatch

Ny EU-holdning kan føre til global IMO-aftale om CO2

EU-Kommissionens har opgivet sine planer om at indføre regional CO2-reduktionlovgivning for skibsfarten. Det kan bane vejen for et gennembrud for en global aftale, der har som formål at sikre, at rederne ikke skal betale et uforholdsmæssigt højt niveau af omkostningerne i den fremtidige klimapolitik, skriver Lloyd's List.

Ikke regionale regler, men globale. Sådan lyder det nu fra EU-Kommissionen i forhold til de meget omdiskuterede regler for skibes CO2-reduktion, hvor der hidtil har været særregler for EU-lande i støbeskeen. Det skriver Lloyd's List.

Den europæiske transportkommissær Siim Kallas siger til Lloyd's List, at u-vendingsbeslutningen om at afholde sig for at opstille regionale klimamål skal give plads til at skabe succes for opstilling af globale mål for CO2-udledningerne i IMO. Nu er prioriteterne i Bruxelles ændret, så det nu handler om at opnå "pragmatiske, sektorbaserede løsninger," lyder det fra Callas.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.

Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk og 22 andre rederier fik bøder af Sydkoreas konkurrencemyndighed, tank- og tørlastrederiet Norden vil stadig købe ”sorte” skibe, og Hafnia kan få svært ved at finansiere skibskøb fra konkurrent.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs