ShippingWatch

NGO: Ulykker ved skibsophugning alarmerende

Selv om der muligvis er sket visse forbedringer, er antallet af døde arbejdere, ulykker og sygdom i forbindelse med ophugning af skibe i Asien alarmerende stort, siger Patrizia Heidegger, direktør i NGO Shipbreaking Platform.

Mindst 15 arbejdere i Bangladesh er omkommet i 2012 i forbindelse med ophugning af skibe i landet, der sammen med Indien og Pakistan er hjemsted for en af verdens største og farligste industrier i verden. Det skriver NGO Shipbreaking Platform, der er en global koalition af organisationer inden for menneskerettigheder og miljø.

Det reelle tal for arbejdsulykker og dødsfald i forbindelse med ophugning af skibe er ifølge NGO Shipbreaking Platform ukendt, fordi der ikke føres tilstrækkelige og troværdig statistik i industrien, ligesom mange arbejderes senere sygdom og tidlig død forårsaget af deres arbejde med giftige stoffer ikke er ordentlig belyst. Organisationen mener, at det samlede antal omkomne i ophugningsindustrien gennem årene kan opgøres i tusinder.

Ophugning: EU vil overvåge rederierne  

Ud af omkring 1.000 oceangående skibe, der hvert år sælges til ophugning, ender ca. 70 procent af dem på strande i det sydlige Asien, hvor tusindvis af dårligt uddannede og udstyrede arbejdere udfører det ofte risikable arbejde. Arbejderne udsættes dagligt for giftige stoffer og lever i det hele taget med risikoen for at komme alvorligt til skade. I 2011 måtte regeringen lukke strandene i Chittagong i nogle måneder på grund af en række ulykker med dødelig udgang.

"Ophugning af skibe er blandt de farligste job i hele verden," siger Patrizia Heidegger, direktør i NGO Shipbreaking Platform:

"Selv om der muligvis er sket visse forbedringer, er antallet af døde, ulykker og sygdom i forbindelse med arbejdet, alarmerende stort. Derfor opfordrer vi skibsredere og ophugningsindustrien til at gøre disse arbejdspladser mere sikre og rene for de ansatte og af hensyn til miljøet," siger Patrizia Heidegger.

 

Organisationen med base i Bruxelles forsøger i øjeblikket at påvirke medlemmer af EU-Parlamentet og landene i EUs ministerråd, der i 2013 vil stramme kravene til ophugning af skibe. Omkring 40 procent af verdens handelsflåde ejes af europæiske skibsredere.

EU-kommissionen vurderer, at tonsvis af giftige materialer ombord på udtjente skibe, herunder 3.000 ton asbest, hvert år eksporteres til det sydlige Asien alene fra EU-landene. 20 procent af arbejdsstyrken i ophugningsindustrien i Bangladesh er under 15 år, og det samlede antale omkomne i industrien kan opgøres i tusindvis, påpeger NGO Shipbreaking Platform.

Ophugning i Indien slog alle rekorder i 2012

Redere frygter at ophugning skal finansieres af ny fond 

Europæiske redere sender flest skibe til ophugning 

 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Nu er det produkttankrederier som Torm, Norden og Odfjells tur til at holde indtjeningsfest. Maersks topchef, Søren Skou, må derimod forsvare rederiets lave skattebetaling, mens DFDS er lun på flere opkøb i logistik og har pengene til det.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs