ShippingWatch

Rederne: Pirater rykker ud i yderområder

Piratkomiteen i Danmarks Rederiforening vil indkalde til møde straks i det nye år oven på weekendens kapringsforsøg, hvor piraterne synes at have taget nye metoder i brug. Bl.a. er de nu rykket ud i yderområder, hvor de normalt ikke færdes, siger Jan Fritz Hansen, Danmarks Rederiforening. 

Piratkomiteen i Danmarks Rederiforening har længe været bekymret for, hvilke nye tiltag piraterne ville tage i brug, når de forskellige initiativer fra industrien som retningslinjer for bevæbnede vagter gav pote, lige som den militære tilstedeværelse virker.

I løbet af det sidste halve år har tiltagene netop fungeret som stopklods for piraternes hærgen, men under angrebet på tankskibet Torm Kristina forleden havde piraterne fundet nye indgangsvinkler, fortæller Jan Fritz Hansen, vicedirektør i Danmarks Rederiforening og formand for de europæiske rederes antipiratudvalg.

Torm Kristina blev forsøgt kapret lørdag ud for Oman på et tidspunkt, hvor skibet ifølge det oplyste var på vej ind til Muscat for tage vagter ombord.

Suez-agent: Redernes piratsikkerhed er intakt 

"Vi venter jo hele tiden med lidt bekymring på, hvad piraterne så finder på. Og det var en lidt anderledes version, de havde den her gang, og den var også geografisk placeret lidt ude i margen af området, hvor vi normalt ikke kan have vagter, fordi det ikke er alle lande, der tillader det. Så man tager først vagter om bord på steder, hvor det er tilladt. Der begynder piraterne nu at gå ud i yderområderne," fortæller Jan Fritz Hansen til Shippingwatch.

 

Hvad en lidt anderledes version ud over geografien dækker over, vil han dog ikke komme ind på. Men i Oman og Muscat kan skibene få våben og vagter ombord, mens det kan være mere kompliceret andre steder. De forenede Arabiske Emirater tillader ikke våben og vagter.

Torm: Stor eftertanke efter piratangrebet  

"Det er lidt for tidligt at komme ind på. Der er ingen grund til at reklamere for det. På et senere tidspunkt vil man måske nok komme ud og fortælle om det," siger han og fortæller, at piratkomiteen i Danmarks Rederiforening vil tage et møde i begyndelsen af det nye år for at briefe rederierne om den præcise gang i Torm-sagen.

"Så kan rederierne tilpasse deres sikkerhedsstrategi efter det."

Uorganiserede pirater

Derudover peger Jan Fritz Hansen på, at foreningens overordnede indtryk er, at piraterne generelt er blevet noget mere uorganiserede - som om de har mistet deres bagmænd, fortæller han:

"Det ser ud som om, at det foregår lidt mere tilfældigt og desperat, det de gør i øjeblikket. Vi håber, det er rigtigt, at de er ved at krakelere," siger han og understreger, at det naturligvis ikke betyder et mindre fokus på pirateri, særligt ikke med Torm Kristina i baghovedet:

 

 

"Det her er et eksempel på, at de går ud og tager det lidt i yderkanten, og det er klart, at det skal vi så til at være opmærksomme på. Desto bedre vi får beskyttet os i det centrale massiv, desto større er risikoen for, at piraterne tager dem (skibene, red.) endnu længere væk. Det er vores udfordring her."

Er EUs kamp mod pirater begyndt at skride? 

Torm-skib fik hjælp i piratområde  

 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk og 22 andre rederier fik bøder af Sydkoreas konkurrencemyndighed, tank- og tørlastrederiet Norden vil stadig købe ”sorte” skibe, og Hafnia kan få svært ved at finansiere skibskøb fra konkurrent.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs