ShippingWatch

Er EUs kamp mod pirater begyndt at skride?

Danske og europæiske skibsredere er alvorlig bekymret for, at EUs økonomiske problemer har trængt kampen mod pirater ved Afrika ud af dagsordenen. Derfor mødes redere, højtstående embedsmænd og EU-politikere onsdag aften i Bruxelles.  

Foto: Josef Polleross

Kun EU har alle værktøjer til at fastholde en markant indsats mod pirater ud for Afrikas Horn og Vestafrika, men EU-landenes økonomiske problemer, der suverænt topper den europæiske dagsorden, skaber frygt blandt rederne om, at netop antipirat-indsatsen er begyndt at skride. Derfor har Danmarks Rederiforening og EU-parlamentariker Anna Rosbach inviteret en række indflydelsesrige embedsmænd i EU-Kommissionen og EU-parlamentarikere til paneldebat i EU-Parlamantet i Bruxelles i morgen onsdag aften med den anmelderroste danske film Kapringen som centralt indslag.

Britisk dom: Piratangreb er skibsrederens ansvar 

"Vi mener selv, vi har gjort meget for at fastholde anti-piratindsatsen på dagordenen i Bruxelles. Men vi er nervøse for, at indsatsen forsvinder fra dagsordenen på grund af de mange budgetmæssige problemer i EU og de økonomiske problemer, landene har. I dag synes piratbekæmpelse ikke at stå særlig højt på dagsordenen hos hverken transportkommissæren eller chefen for EUs udenrigsanliggender Catherine Ashton," siger Simon Bergulf (foto), leder af Danmarks Rederiforenings kontor i Bruxelles:

 

"Det er vigtig, man ikke ikke glemmer, at der lige nu sidder 150 personer som gidsler i Somalia. EU har alle værktøjerne, og hvis først EU begynder at trække sig, har vi et alvorligt problem," understreger Simon Bergulf, der peger på EUs diplomatiske værktøjer gennem udenrigstjenesten, handels- og udviklingsværktøjer, hvor der bl.a. investeres specifikt i Somalia, ligesom EU også sidder med den juridiske og militære kapacitet.

"Ingen andre internationale organisationer har denne samlede kapacitet, selv om FN og Nato også er involveret."

Færre angreb

Over en lang periode har pirataktiviteten ud for Somalia været markant faldende. Det samme har antallet af piraters mislykkede aktioner mod skibe, hvilket bl.a. tilskrives de maritime vagter ombord på skibene.

 

De europæiske redere arbejder for at gennemføre den maritime kapacitetsopbygning, som EUs Ministerråd besluttede for et år siden, i december 2011, det såkaldte EUCAP Nestor. Et koncept for en fælles sikkerheds- og forsvarsmission ved Afrikas Horn og med de berørte lande ved Det Indiske Ocean.

Kun ét somalisk piratangreb i tredje kvartal 

"I stedet for at trække sig, selv om man synes, det går bedre, ser vi hellere, at vi giver indsatsen det sidste push, så vi kan komme over det her.  Derfor er økonomisk støtte, også til militært isenkram, til EUCAP Nestor vigtig. Samtidig er det fortsat til stor frustration for rederne, at tilfangetagne pirater må løslades, fordi det juridiske grundlag ikke er til stede," siger Simon Bergulf, Danmarks Rederiforening.

Pirater er ikke under kontrol

Danmarks Rederiforening udtrykte sidste sommer alvorlig bekymring over, om EU-Kommissionen og transportdirektorat under den ansvarlige EU-kommissær Siim Kallas var i færd med at overlade en stor del af ansvaret for gennemførelsen af den europæiske anti-pirat politik til foreign service, dvs. til EUs såkaldte højtstående repræsentant for udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik Catherine Ashton.

"Det er lidt den fornemmelse, vi har, og det vi hører,  når vi taler med Bruxelles," sagde Jan Fritz Hansen, vicedirektør i Danmarks Rederiforening og formand for de europæiske skibsrederes piratkomite:

"Det er meget vigtigt at holde fast. Pirateriet er overhovedet ikke under kontrol, selv om antallet af angreb er faldet markant og succesraten for flådestyrkerne i området ved Afrikas Horn er høj. Det er selvfølgelig meget tilfredsstillende for os, men det er nu, vi skal gøre arbejdet færdigt. EUs transportdirektorat er en meget vigtig spiller for os og er helt centrale i forhold til at få de operationelle og juridiske rammer på plads, " sagde Jan Fritz Hansen til ShippingWatch.

Vestafrikansk flådeoffensiv mod pirater er i gang  

Danske skibe har ikke skudt mod pirater 

Redere: Nu må EUs piratpolitik gøres færdig  

   

 

Mere fra ShippingWatch

Maersk dropper blockchain-platformen Tradelens

Der kommer ikke til at blive videreudviklet på den digitale platform Tradelens, som Maersk har stiftet. Platformen lukker ved udgangen af første kvartal 2023 på grund af manglende opbakning.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs