Global ros til danske shipping-ledere i dramatisk 2012

Nils Smedegaard Andersen og Søren Skou er fælles om at dele 2. pladsen på Lloyd's Lists årlige top-100 over verdens mest markante personligheder i shipping. Et år med dramatiske og historiske begivenheder på Esplanaden i København.
Foto: Mik Eskestad
Foto: Mik Eskestad

December er højsæson for tilbageblik, vurderinger af det år, der truer lige om lidt og ikke mindst udpegning af de mest indflydelsesrige personligheder og koryfæer i den globale shippingindustri. Nils Smedegaard Andersen, CEO i A.P. Møller - Mærsk indtager sammen med Maersk Lines topchef Søren Skou 2. pladsen på dette års top-100 liste i shippingavisen Lloyd's List efter et mildt sagt dramatisk år i den danske rederi- og oliekoncern.

De to topfigurer fremhæves især for den formidable opgave at trække verdens største containerrederi ud af den ødelæggende priskrig i 2011 med rædselsfulde økonomiske resultater til følge og en periode, hvor rederiets fhv. topchef Eivind Kolding gik til Danske Bank. Oven i købet i et år, der i helt særlig grad huskes for Maersk Mc-Kinney Møllers død. Og som om det ikke var nok, var Nils Smedegaard Andersen selv i månedsvis fraværende efter et alvorligt hjerteproblem.

Foto: Carsten Bundgaard
Foto: Carsten Bundgaard

For Søren Skou, hentet ind fra Maersk Tankers, bestod "den simple" opgave i at få containerforretningen tilbage i plus, og det lykkedes efter fire måneder ved at forlade ambitionen om markedsandele og i stedet fokusere på profitabiliteten.

Søren Skou om jobbet som CEO: "Det bliver ikke større" 

2012 var også året, hvor A.P. Møller - Mærsk lancerede større fokus på olieforretningen og en i hvert fald udadtil nedtoning af den svingende containerforretning.

Lidt længere nede på Lloyd's List' top-100 indtager Nordens øverste chef og formand for Danmarks Rederiforening, Carsten Mortensen, pladsen som nummer 66. Udover at styre det stabile og kapitalstærke rederi gennem industriens værste år i årtier, er det i 2012 Carsten Mortensens rolle som formand for regeringens vækstteam, der har gjort indtryk med henblik på at styrke Danmarks "i forvejen stærke maritime klynge", som det udtrykkes:

"Norden nævnes nu sammen med A.P. Møller - Mærsk, DFDS og J. Lauritzen som et symbol på Danmarks ekspansion som en stor maritim nation."

Torben Janholt

J. Lauritzens topchef Torben Janholt, der efter 14 år i spidsen har bebudet sin afgang i 2013 og erstattes af rederiets COO Jan Kastrup-Nielsen, har i ligeså mange år præget de internationale magtlister i shipping. I år som nummer 98.

Sit sidste markante fodaftryk nåede Torben Janholt at sætte på vej ud af døren ved at føre det danske rederi ind i den kæmpestore brasilianske olieindustri ved sammen med kapitalinteresser at satse på hotelskibe. Endnu engang har J. Lauritzen fundet en niche, som dengang rederiet valgte at satse på reefer-skibe, men som Janholt siden valgte at trække sig ud af igen, da Maersk Line og andre store containerredere satte sig tungt på dette marked.

Her er Loyd's List top 10

1. John Frederiksen, Seatankers Group

2. Nils Andersen og Søren Skou, A.P. Møller-Mærsk

3. Xu Zuyuan, viceminister i Kinas Transportministerium

4. John Angelioussis, Angelicoussis Shipping Group

5. George Economou, DryShips

6. Li Shaode, China Shipping Group

7. Roger Janson, Cargill Ocean Transportation

8. Khalid Al-Falih, Bahri

9. Ma Zehua, Cosco

10. Fu Chengyu, Sinopec chairman

 

Danmark er verdens fjerdestørste søfartsnation 

Uggla, Janholt og Mortensen på global magtliste i shipping 

Se hele regeringens maritime vækstudspil 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også