ShippingWatch

Fragtrater fra Asien til Europa stiger markant

De annoncerede ratestigninger, der træder officielt i kraft 15. december, slår stærkt igennem på spotraterne. Det viser tallene fra Shanghai Shippingindeks i denne uge. Raterne til Middelhavet får også et markant løft. Det er stadig negativt, men Alm. Brand ser udviklingen som udtryk for hård konkurrence på Asien-Europa.

Foto: Maersk Line

SCFI-indekset for spotraterne mellem Shanghai og Europa er steget med 351 dollar i ugen, der slutter i dag fredag. Det er en stigning på markant 35,1 pct. På ruterne fra Shanghai til Middelhavet er raterne steget med hele 66,1 pct. eller 477 dollar.

Dermed har de ratestigninger, der er annonceret per 15. december, haft en betydelig effekt. Maersk Line har annonceret ratestigninger på 550 dollar fra Asien til Nordeuropa og 600 dollar fra Asien til Middelhavet.

År til år betyder dagens ratestigning, at raterne fra Shanghai til Nordeuropa ligger 171 pct. højere, end de gjorde for et år siden.

I vinteren 2011 og starten af 2012 var raterne presset helt i bund under en indædt kamp om markedsandele i et marked presset af lav volumen og overkapacitet. Foråret og sommeren igennem lykkedes rederierne med at hæve raterne grundet kapacitetsreduktioner og konsolidering gennem alliancer. I efteråret faldt raterne dog tilbage.

1. november forsøgte rederierne sig med markante rateløft, der havde en effekt på den korte bane. Overkapaciteten og den manglende efterspørgsel udviskede dog effekten november igennem. Det samme ventes ifølge flere analytikere at blive tilfældet med denne omgang ratestigninger.

Lav succesrate

"Ugens øgning indikerer en succesrate på kun 58 pct. Den lave succesrate indikerer stærk konkurrence på ruten drevet af svag efterspørgsel og for stort udbud," skriver Jesper Christensen i en kommentar til tallene og fortsætter:

"Vi vurderer det dog som muligt, at noget af rateøgningen først fremgår af næste uges data, så vi er lidt påpasselige med at drage de store konklusioner alene ud fra denne uges data. Som udgangspunkt er rateudviklingen dog negativ for Mærsk Line, da den indikerer fortsat hård konkurrence på rederiets kernerute.

Alm. Brand Markets fastholder oven på tallene sin salgsanbefaling på A.P. Møller - Mærsk med kursmålet 35.000 kr.

Spotraterne fra Shanghai til Europa toppede i år i ugen, der sluttede 4. maj i 1934 dollar. Sidste uge lå raterne i 999 dollar.

Raterne fra Shanghai til den amerikanske vestkyst steg i ugen med 8,9 pct. til 2199 dollar mens raterne til den amerikanske østkyst steg med 10,1 pct. til 3380 dollar.

RITZAU FINANS

Samlet rateindeks stiger solidt 

BIMCO: For tidligt at råbe "priskrig"

Analyse: Beskedne ratestigninger i december 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs