En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
05.12.2012kl. 17.46

Maersk Line: LA-strejke kan give 80 dages efterslæb

Maersk Line regner med, at det vil tage mellem syv og ti dage pr. dag de to amerikanske havne har været i strejke, før man er tilbage i normal drift. Det betyder, at der kan gå mellem 50 og 80 dage, fortæller kommunikationschef i Maersk Line i Nordamerika, Timothy R. Simpson, til ShippingWatch.
Foto: Hanjin
af JAKOB VESTERAGER

Selvom havnestrejken i Port of Los Angeles og Port of Long Beach nu er forbi, begynder arbejdet for Maersk Line og andre redere først nu. Det kommer nemlig til at kræve tid og arbejde at få driften tilbage på sporet efter de otte dages strejke er afsluttet.

Milliarddyr Los Angeles-strejke afblæst 

"Efter havnestrejken på hele Vestkysten i 2002 midt under højsæsonen tog det ti dage pr. dag, terminalerne var lukkede, at komme sig. Men denne gang er det ikke højsæson, og det er kun i de to havne, der har været strejke. Derudover har det kun været otte dage, og rederne har også taget ved lære af den lange tid, det tog at komme tilbage på sporet i 2002," siger Timothy R. Simpson, der er kommunikationschef for Maersk Line i Nordamerika til ShippingWatch..

Han understreger, at der er mange uforudsigelige faktorer involveret i at få transportnetværket til de to havne tilbage i planmæssig drift. Men Maersk Line mener, at det i dette tilfælde vil tage mellem syv og otte dage pr. dag, de to havne har strejket, før driften kører planmæssigt.

"I det værst tænkelige scenarie gentager vi tiden fra 2002. Men jeg tror, vi kigger på mellem syv og ti dage pr. dag - og forhåbentlig bliver det ikke mere end en uge pr. lukket dag. For jeg mener, vi er bedre stillet end i 2002, og vi fik sat nødplaner hurtigt i gang," siger Timothy R. Simpson.

Følg med i shipping - læs ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt - prøv det gratis i 40 dage

Strejkens konflikt var baseret på de amerikanske havnearbejderes fagforenings påstand om, at terminalejerne ønskede at outsource fremtidige arbejdspladser ud af staten og til udlandet. Det nægtede afskiberne og påpegede, at de ønskede fleksibilitet i terminalerne frem for at være tvunget til at udfylde jobs, når havnearbejderne går på pension eller siger op. Nu har de lovet de nuværende havnearbejdere livslang beskæftigelse. Havnearbejderne har under hele strejken påpeget, at de som nogle af de mest velbetalte arbejdere ikke har ønsket sig højere lønninger og pensioner, men beskæftigelse i fremtiden, skriver AP.

Havnestrejke tvinger Maersk til Mexico  

USAs erhvervsliv kræver Obama ind i havnestrejke 

Fagforening anklager APM Terminals for aflytning 

Relaterede artikler:

  • Foto: Hanjin

    Milliarddyr Los Angeles-strejke afblæst

  • Foto: Hanjin

    Havnestrejke tvinger Maersk til Mexico

  • Foto: Evan Vucci

    USAs erhvervsliv kræver Obama ind i havnestrejke

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Photo: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Foto: Carsten Lundager / Torm
Tank

Torm ændrer taktik og køber skibe for 233 mio dollar

For to måneder siden sagde Torms topchef, Jacob Meldgaard, at han ikke havde ”travlt med at plante nye frø” trods et boomende tankmarked med skyhøje fragtrater og rekordindtjening. Nu køber Torm stort ind.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

Det traditionsrige rederi Hamburg Süd mister sit navn og kommer gradvist ind under Maersk-brandet. En række andre datterselskaber skal også rebrandes.

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

Færgerederiet Forsea er nu ejet af Molslinjen, efter at parterne har fået styr på de sidste detaljer i en handel, der ifølge medie har en værdi på ca. 4 mia. kr.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Watch Job

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Scrum Master with a practical approach

  • People and Operations Partner

Se flere jobs

Job

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge