ShippingWatch

Maersk Line: LA-strejke kan give 80 dages efterslæb

Maersk Line regner med, at det vil tage mellem syv og ti dage pr. dag de to amerikanske havne har været i strejke, før man er tilbage i normal drift. Det betyder, at der kan gå mellem 50 og 80 dage, fortæller kommunikationschef i Maersk Line i Nordamerika, Timothy R. Simpson, til ShippingWatch.

Foto: Hanjin

Selvom havnestrejken i Port of Los Angeles og Port of Long Beach nu er forbi, begynder arbejdet for Maersk Line og andre redere først nu. Det kommer nemlig til at kræve tid og arbejde at få driften tilbage på sporet efter de otte dages strejke er afsluttet.

Milliarddyr Los Angeles-strejke afblæst 

"Efter havnestrejken på hele Vestkysten i 2002 midt under højsæsonen tog det ti dage pr. dag, terminalerne var lukkede, at komme sig. Men denne gang er det ikke højsæson, og det er kun i de to havne, der har været strejke. Derudover har det kun været otte dage, og rederne har også taget ved lære af den lange tid, det tog at komme tilbage på sporet i 2002," siger Timothy R. Simpson, der er kommunikationschef for Maersk Line i Nordamerika til ShippingWatch..

Han understreger, at der er mange uforudsigelige faktorer involveret i at få transportnetværket til de to havne tilbage i planmæssig drift. Men Maersk Line mener, at det i dette tilfælde vil tage mellem syv og otte dage pr. dag, de to havne har strejket, før driften kører planmæssigt.

"I det værst tænkelige scenarie gentager vi tiden fra 2002. Men jeg tror, vi kigger på mellem syv og ti dage pr. dag - og forhåbentlig bliver det ikke mere end en uge pr. lukket dag. For jeg mener, vi er bedre stillet end i 2002, og vi fik sat nødplaner hurtigt i gang," siger Timothy R. Simpson.

Følg med i shipping - læs ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt - prøv det gratis i 40 dage

Strejkens konflikt var baseret på de amerikanske havnearbejderes fagforenings påstand om, at terminalejerne ønskede at outsource fremtidige arbejdspladser ud af staten og til udlandet. Det nægtede afskiberne og påpegede, at de ønskede fleksibilitet i terminalerne frem for at være tvunget til at udfylde jobs, når havnearbejderne går på pension eller siger op. Nu har de lovet de nuværende havnearbejdere livslang beskæftigelse. Havnearbejderne har under hele strejken påpeget, at de som nogle af de mest velbetalte arbejdere ikke har ønsket sig højere lønninger og pensioner, men beskæftigelse i fremtiden, skriver AP.

Havnestrejke tvinger Maersk til Mexico  

USAs erhvervsliv kræver Obama ind i havnestrejke 

Fagforening anklager APM Terminals for aflytning 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste artikler på ShippingWatch

Myndighed har anket dom over krænkelsesdømt Maersk-kaptajn, logistikoncernen DSV vokser kraftigt i Sydamerika, Europas behov for kul åbner nyt marked for tørlast, og Maersk Broker erklærer sig parat til vækst inden for tank.

Celsius Shipping er sluppet ud af russisk dilemma

Celsius Shipping med danskeren Jeppe Jensen i spidsen behøver ikke længere at se magtesløst til, mens et af dets skibe anløber en russisk havn. Kontrakten med kinesisk energiselskab er udløbet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs