ShippingWatch

USAs erhvervsliv kræver Obama ind i havnestrejke

Den omfattende arbejdsnedlæggelse i to af USAs største havne i Los Angeles og Long Beach kører nu på ottende døgn. Erhvervslivet på tværs af landet appellerer til præsident Obama om at standse konflikten øjeblikkeligt. Maersk omdirigerer til Mexico.

Foto: Evan Vucci

Tæt ved 100 virksomheder og brancheorganisationer på tværs af USA appellerer nu til præsident Barack Obama om at træde ind i arbejdskonflikten på havneterminalerne i Los Angeles og Long Beach i et forsøg på bringe strejken på den amerikanske vestkyst til ophør. Den kører nu på ottende døgn.

Ifølge Financial Times omdirigerer bl.a. Maersk Line skibe til Mexico, mens laster hober sig op ud for den amerikanske vestkyst.

Storstrejke i USA udsat i 90 dage

"Vi anerkender de vanskeligheder, der er forbundet med en statslig intervention i konflikten, men den har allerede haft alvorlige konsekvenser for mange økonomiske interesser over hele USA," hedder det i et brev til Obama underskrevet af 98 detailvirksomheder, handels- og transportorganisationer helt over til New England på østkysten. Brevet opfordrer Obama til øjeblikkelig handling og om nødvendigt anvende den særlige  Taft-Hartley-paragraf, der gør det muligt for præsidenten at tvinge de strejkende parter tilbage på arbejde, mens der forhandles.

Arbejdsnedlæggelsen, der nu omfatter omkring 600 ansatte, er den mest omfattende siden 2002 og uofficielle tal i bl.a. Los Angeles Times peger på, at det koster de to storhavne op imod en mia USD om dagen. 10 ud af 14 terminaler i de to havne ligger stille, og det vil formentlig tage mange måneder at genoprette logistikken allerede på nuværende tidspunkt.

USAs havnearbejdere kan ramme redere og importører hårdt 

Borgmesteren i Los Angeles Antonio Villaraigosa oplyste tirsdag på et pressemøde ifølge American Shipper, at fagforeningen International Longshore and Warehouse Union (ILWU) og arbejdsgiverne er blevet enige om at indkalde den føderale enhed, Federal Mediation and Conciliation Service, til at mægle i konflikten. Det samme er lige nu tilfældet på den amerikanske østkyst fra Maine til Texas, hvor en omfattende strejke i de 14 største havne kan bryde ud inden udgangen af december, hvis ikke det lykkedes havnearbejdere og arbejdsgivere at blive enige om en ny seks årig overenskomst.

Samarbejde fra øst til vest

Formanden for ILA, havnearbejdernes fagforening på østkysten, Harold Daggett, tiltrådte den indflydelsesrige post sidste år som leder af International Longshoremen's Association. Ved valget i Hollywood i Florida den 28. july 2011, bebudede han en hård linie over for enhver form for automatisering i amerikanske havne, hvis det koster arbejdspladser, og et langt stærkere samarbejde med havnearbejdernes formand på vestkysten, Bob McEllrath, der leder fagforeningen International Longshore and Warehouse Union (ILWU).

 

Harold Daggett  fremhævede i sin tiltrædelsestale Port of Virginia, Jacksonville i Florida og Rotterdam som skrækeksempler på, hvad fuldautomatisering af container-terminalerne betyder for beskæftigelsen.

"Da jeg så terminalerne i Rotterdam, fik jeg lyst til at kaste en håndgranat ind i dem," sagde han.

Få et indtryk af Harold Daggett her.

Medie: Strejke koster havne en mia USD om dagen 

Mærsk: Havnestrejke vil være aldeles ødelæggende 

Alphaliner: Maersk Line rammes hårdt af USA-strejke 

Mere fra ShippingWatch

Esvagt byder sig til i Taiwan

Det danske rederi har udset sig en mulig lokal partner i Taiwan, hvor selskabet gør sig store forventninger til havvindmarkedet. Lykkes Esvagts planer, kan selskabet være klar til at servicere havvindparker i Fjernøsten om få år.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs