ShippingWatch

Analyse: Udsving i produkttank definerede 2012

2012 har været kendetegnet ved store op- og nedture for produkttankraterne, skriver skibsmæglerne Gibson ifølge Hellenic Shipping News. Markedet er nemlig gået fra at være nede til at blive ekstremt stærkt.

Foto: Rederiforeningen

Produtktankmarkedet har i 2012 været kendetegnet ved en bevægelse fra et svagt marked til et ekstremt stærkt et af slagsen, skriver skibsmægleren Gibsons i en analyse ifølge Hellenic Shipping News.

"I løbet af dette år har produkttankmarkedet Østen bevæget sig fra ekstrem svaghed til en bemærkelsesværdig styrke. Tilbage i februar/marts 2012, var indtjening for alle produkttankkategorier i regionen sunket under faste driftsudgifter til det laveste niveau i over et årti. Nu er det modsatte tilfældet - clean-tankafkast er steget voldsomt til det højeste niveau siden begyndelsen af 2009. TCE-indtjeningen for LR2-handel fra Mellemøsten til Japan har gennemsnit været 24.500 dollar om dagen i denne måned, mens LR1-indtjening på samme rute gennemsnitligt var på 19.250 dollar om dagen," hedder det i rapporten.

Styrkelsen af produkttankraterne i Østen er ifølge Hellenic blevet drevet af en underlæggende indsnævring af forholdet mellem udbud og efterspørgsel, hvor der har været stærk interesse for chartering i de seneste uger, hvilket har begrænset udbuddet af produkttankskibe.

"For større produkttankskibe skyldes den seneste stramning af udbuddet også til dels den ekstraordinære svaghed i indtjeningen tidligere på året samt i 2011, da nogle tankskibsredere blev ansporet til at bevæge sig væk fra clean-handel  og i stedet prøve lykken i dirty-markedet. Siden begyndelsen af sidste år, har mindst 44 coatede tankskibe mellem 80.000 til 120.000 tdw skiftet fra clean- til dirty-handel. Der er i øjeblikket 244 coatede tankskibe i denne størrelsesorden, og antallet af fartøjer, der forlod clean-beskæftigelse udgør 18 pct. af flåden. Så det er ikke overraskende, at markedsforholdene er stramme i øjeblikket! En række LR1-skibe er også skiftet fra clean til dirty, selvom procenterne er lavere her - men stadig på syv pct. af handelsflåden," hedder det i rapporten.

Gibson mener, at ejere nu kan være fristet til at rykke tilbage til at sejle med clean-produkter. Men Gibson advarer om, at mens det er simpelt at skifte fra at sejle clean til dirty, er det knap så nemt at gøre det modsatte.

"Ud over de direkte rengøringsomkostninger og ventetiden involveret, er ejere også nødt til at give rabat på deres første tre sejladser. Disse indirekte omkostninger kan reduceres betydeligt, hvis ikke fuldstændig ødelægge de økonomiske fordele ved at skifte til clean-sejlads, afhængigt af hvor længe styrken i clean-markedet varer. Således er ejere nødt til at tænke sig meget grundigt om, før de flytter fra dirty til clean-handel," heder det i rapporten.

Kapitalfondsejet rederi kan tabe stort på OSGs deroute 

Scorpio: Produkttank på vej op 

Analyse: Optur i tank efter stormen Sandy ebber ud 

Analyse: Produkttank hårdt ramt i de kommende år 

Analytikere: Gode takter er ikke nok til at forbedre tank 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs