En del af Watch Medier

ShippingWatchtirsdag31. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
23.11.2012kl. 17.38

Rederne: Overlad CO2-reguleringen af skibsfarten til IMO

195 nationer, der har tilsluttet sig United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC), mødes i dag mandag i Doha for at holde det 18. møde, COP 18. Danmarks Rederiforening beder om et klart mandat til IMO.
af OLE ANDERSEN

Når 195 nationer, der har tilsluttet sig United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC), mødes mandag i Doha for at holde det 18. møde, COP 18, må der fokus på at sikre et klart mandat til FN’s Internationale Maritime Organisation, IMO, om at arbejde videre med CO2-reguleringen for den internationale skibsfart. Sådan lyder opfordringen fra Danmarks Rederiforeningen i foreningens nyhedsbrev fredag.

COP18, som strækker sig over 14 dage, har igen skibsfarten på dagsordenen, og fra dansk og europæisk side ligger der et forhandlingsoplæg, der lægger op til, at CO2-reduktioner fra skibsfarten skal foregå via arbejdet i IMO. Det støtter Rederiforeningen fuldt ud.

CO2-debatten for skibsfarten havnet i globalt tomrum 

”Men som vi har set det ved de sidste mange COP-møder – tænk bare på COP15 i København – er forhandlingerne meget fastlåste mellem i-og ulandene. Så selvom skibsfarten er en global industri, som skal reguleres derefter, bliver skibsfarten taget som gidsel i uenighederne mellem verdens regeringer. Resultatet er, at vi stadig mangler bindende, ambitiøse og klare mål for skibsfartens CO2-udledning," siger vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen:

Uenighederne i COP-regi smitter af på forhandlingerne i IMO, hvor ulandene kræver UNFCCC-princippet ’common but differentiated responsibilities’, altså at ulandene behandles lempeligere i reduktionsindsatsen, indført. Heroverfor står IMO’s princip ’no more favourable treatment of ships’ som betyder, at alle skibe uanset flag skal leve op til de same krav, påpeger rederiforeningen:

 

”Vi håber, at regeringerne på COP18 kan nå til enighed om et klart mandat til IMO om at arbejde videre med CO-reguleringen for skibsfarten. IMO vedtog allerede i 2011 et regelsæt af tekniske og operationelle tiltag, der træder i kraft ved årsskiftet.  Således vil skibe, der bygges frem mod 2025 være 30 procent mere energieffektive end skibe af samme type i dag,” forklarer Jan Fritz Hansen.

IMO skal på det næste møde på sin miljøkomité i maj 2013 drøfte ni forskellige forslag til et markedsbaseret instrument til yderligere CO2-reduktion fra skibsfarten. Men som den politiske situation ser ud nu, bliver det vanskeligt at nå til enighed. Derfor er det nødvendigt, at COP18 får givet et klart mandat til IMO, så forhandlingerne kan komme videre der.

Hedegaard til redere: Global klimaregulering nødvendig 

Ny dansk beregningsmodel giver redere svar om forurening 

Rederiforeningen: EUs klimaplan kan bringe IMO på banen 

 

Relaterede artikler:

  • Foto: Torben Stroyer/Jyllands-Posten

    Hedegaard til redere: Global klimaregulering nødvendig

    For abonnenter

  • Foto: Hanjin

    Ny dansk beregningsmodel giver redere svar om forurening

    For abonnenter

  • Rederiforeningen: EUs klimaplan kan bringe IMO på banen

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Clodagh Kilcoyne/Reuters/Ritzau Scanpix
Miljø & Politik

Maersk og tysk startup vil synliggøre CO2-udslip fra international e-handel

I samarbejde med den tyske startup Cozero vi Maersk udvikle værktøjer til at opgøre CO2-udslippet fra international pakkeomdeling.
  • Maersk gennemfører opkøb af hollandsk logistikselskab
  • Medie: Maersk tæt på at købe logistikselskab i milliardhandel

For abonnenter

Foto: Mohamed Abd El Ghany/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår

For abonnenter

Foto: Wärstilä
Leverandører

Wärtsilä må tage kæmpetab på sin exit fra Rusland

For abonnenter

Foto: Wilson Asa
Rederier

Wilson forventer stærkere år trods flere skibe og udgifter

For abonnenter

Foto: Jonas Walzberg/AP/Ritzau Scanpix
Container

ONE sætter nye tal på kollapset: Vigtig rute faldt med 26 pct.

For abonnenter

Foto: Colourbox
Miljø & Politik

Græsk tankreder skal samarbejde med Singapores grønne center

For abonnenter

Læs også

Foto: Jonas Walzberg/AP/Ritzau Scanpix
Container

ONE sætter nye tal på kollapset: Vigtig rute faldt med 26 pct.

Ocean Network Express blev hårdt ramt af fragtraternes nedtur i slutningen af sidste år. Især faldet i spotraterne på de vigtige ruter fra Asien til USA og Europa sænkede selskabets omsætning og overskud.

For abonnenter

Foto: Mohamed Abd El Ghany/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår

Hapag-Lloyd og ONE bekræfter, at festen sluttede brat i slutningen af 2022. Analysedirektør mener, at mange rederier er blevet taget på sengen.

For abonnenter

Foto: Mikhail Klimentyev/AFP/Ritzau Scanpix
Offshore

Oliesanktion rammer Putins økonomi – nu ønsker flere at stramme grebet

Ny embargo og pres på oliepriserne skal stække den russiske krigsøkonomi yderligere. Minister advarer imod, at Europa mister »strategisk aktiv«, hvis sanktionerne går for vidt.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Maersk og tysk startup vil synliggøre CO2-udslip fra international e-handel – 13.58
  • Wilson forventer stærkere år trods flere skibe og udgifter – 13.30
  • Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår – 11.55
  • Græsk tankreder skal samarbejde med Singapores grønne center – 11.25
  • Hollandsk gasleverandør køber to tankere til flydende naturgas – 11.09
  • Schweizisk-belgisk duo vil udvikle ammoniak-motor til tørlastskibe – 10.38
  • Wärtsilä må tage kæmpetab på sin exit fra Rusland – 09.35
  • Oliepriserne falder med forventede rentestigninger – 09.10
  • ONE sætter nye tal på kollapset: Vigtig rute faldt med 26 pct. – 08.18
  • Hapag-Lloyd tjente milliarder trods fald mod slutningen af året – 07.56
  • Shippingbank kaster sig over bilrederier og har allerede givet det første lån – 07.48
  • Oliesanktion rammer Putins økonomi – nu ønsker flere at stramme grebet – 30. jan.
  • Boskalis skal hjælpe østat med at klimasikre stort projekt – 30. jan.
  • Total Energies undersøges for greenwashing – 30. jan.
  • Flaskehalsene er løsnet op på begge kyster i USA – 30. jan.
Flere nyheder

Job

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Fleet Manager

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Watch Job

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Job

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Fleet Manager

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge