ShippingWatch

Maersk Line har mistet stor russisk reefer-kunde

To tyske KG-fonde med i alt 28 reefer-skibe er på randen af kollaps. Forklaringen er hård konkurrence, men voldsomt rateløft giver reefer-operatører håb om, at kunderne vender tilbage. Maersk Line har mistet en stor russisk kunde, Banex, skriver det russiske selskab på sin hjemmeside.

Foto: Maersk Line

Hård konkurrence fra de store containerrederier har sendt to tyske KG-fonde, der i alt ejer 28 reefer-skibe, på randen af kollaps. Nu tvinges investorerne i de to store fonde, Reefer-Flottenfonds 1 og 2, ifølge Lloyd's List til at pumpe millioner af euro i fondene for at forhindre et helt eller delvis brandudsalg af køleskibene.

MPC Capital, der er fundmanager i fondene, har allerede præsenteret investorerne for en redningsplan med deadline 26. november og fastholder, at udsigterne for de specialiserede reefer-rederier er gode, og at raterne lige nu er højere, end de var på samme tidspunkt i 2011. Samtidig er der sendt mange skibe til ophugning, hvilket har taget toppen af overkapaciteten i reeferflåden.

Reefer-magtkamp rammer Maersk Container Industry 

Maersk Line bebudede i august et markant rateløft på 30 procent på rederiets kølecontainere, og andre redere er fulgt med op. Netop Maersk Line og andre store containerrederier har de seneste år taget markedsandele fra de dedikerede reefer-redere, men ifølge MPC Capital, der betegner Maersk Line som den mest aggressive konkurrent, har det danske containerrederi i sommers mistet en af sine store kunder, russiske Banex, til Star Reefers Siem Shipping. Til gengæld har Maersk Line tidligere i år sikret sig en kontrakt med handelsvirksomheden Fyffes.

MSC følger efter Maersk og hæver rater på reefer 

Netop de voldsomme rateforhøjelser fra Maersk Line og andre globale linjerederier giver ifølge MPC Capital forhåbninger om, at kunderne vil vende tilbage til de traditionelle reefer-operatører.

Fra 1. januar 2013 hæver Maersk Line prisen for en 40 fods reefer-container med 1.500 USD eller hvad der svarer til 30 procent. MSC er fulgt efter med en tilsvarende stigning, og senest har Transpacific Stabilization Agreement anbefalet en stigning for medlemmerne på netop 1.500 USD per reefer for transport på Stillehavet.

Tirsdag bebudede APL ifølge American Shipper en tilsvarende rateforhøjelse, der vil træde i kraft 7. januar 2013.

Drewry: Transport med reefer vil stige de kommende år 

De internationale afskibere, der er samlet i Global Shippers Forum i London, mener, at de bebudede ratestigninger på 1500 USD for transport af en kølecontainer er for store og har understreget, at de enkelte rederier må retfærdiggøre stigningen over for kunderne. Hvis stigningen blot bliver indført generelt, uden nogen mulighed for kunden for at gennemskue stigningen, tyder det på et konkurrence-problem i branchen, sagde generalsekretær i Shippers Forum, Chris Welsh, tidligere i en kommentar til ShippingWatch.

Fødevareindustri beklager Maersk Lines ratehop på reefer 

Afskibere: Stigninger på reefere skal retfærdiggøres 

New Zealand alarmeret over Maersk Lines reefer-hop 

 

 

Mere fra ShippingWatch

CMA CGM forventer kraftigt fald i fragtraterne

Udsigterne for containermarkedet ser noget mere dystre ud i den kommende tid, vurderer franske CMA CGM. Containerrederiet noterede dog stadig vækst på både top- og bundlinje i tredje kvartal.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs