ShippingWatch

Avis: J. Lauritzen har fundet Torben Janholts afløser

Den 55-årige Jan Kastrup-Nielsen er ifølge Børsen udset til at skulle afløse rederiet J. Lauritzens mangeårige direktør, Torben Janholt, der fratræder til februar næste år.

Efter 28 år i Lauritzen-koncernen, heraf de 14 som koncernchef, har rederiets CEO, Torben Janholt, besluttet at træde tilbage, når rederiet har aflagt sit næste årsregnskab til februar 2013, skriver dagbladet Børsen.

Hans afløser bliver den 55-årige Jan Kastrup-Nielsen, der i dag er koncerndirektør med ansvar for rederiets drift.

Torben Janholt om bulkmarkedet: "Det kan blive rigtig slemt" 

Jan Kastrup-Nielsen har været ansat i omkring 18 år i rederiet, heraf de sidste tre år som koncerndirektør. Han fortæller, han er klar over de udfordringer, der venter i jobbet:

"Vi ved jo alle sammen, at der er hårdt, når man kigger ud ad vinduerne. Så det vigtigste for mig er, at folk stadig passer deres job og bliver ved med at få gode ideer, så vi er klar til at udnytte mulighederne, når markedet en dag går op igen," siger han og tilføjer, at indtjeningen i det gamle rederi ikke er tilfredsstillende.

Organisationen er trimmet

J. Lauritzen venter et væsentlig lavere resultat for 2012 end sidste år, hvor tabet var på 44 mio. USD.

Direktøren peger på, organisationen er trimmet og allerede har formået en flådeudvidelse på 50 pct. siden 2007 uden at have ansat flere medarbejdere i den landbaserede organisation. Han tror på, at rederiet er i god form på trods af krisen.

"Jeg tror, at når vi kommer igennem krisen, så står vi stærkt. Vi hviler på fire ben og er blevet større og kraftigere, selv om indtjeningen på nuværende tidspunkt halter, siger Torben Janholt ifølge Børsen.

J. Lauritzen klar til flere salg af obligationer

J. Lauritzen i svær balancegang

J. Lauritzen ansætter Norden-chef

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Nu er det produkttankrederier som Torm, Norden og Odfjells tur til at holde indtjeningsfest. Maersks topchef, Søren Skou, må derimod forsvare rederiets lave skattebetaling, mens DFDS er lun på flere opkøb i logistik og har pengene til det.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs