En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
13.11.2012kl. 12.06

Norden sejler mod årsskiftet med høj afdækning

Norden sejlede ind i tredje kvartal dækket af kontrakter på hovedparten af den kendte kapacitet i sin største forretning, tørlasten. Det danske rederi offentliggør regnskab onsdag morgen.
AF RITZAU FINANS

Norden sejlede ind i tredje kvartal dækket af kontrakter på hovedparten af den kendte kapacitet i sin største forretning, tørlast, og på den baggrund skal man ikke regne med større overraskelser fra den division, når det danske rederi offentliggør regnskab onsdag morgen. I tankmarkedet, hvor Norden også opererer, er raterne blevet bedre, men ikke nok til at ændre forventningerne, er vurderingen blandt aktieanalytikere, hvis estimater matcher midten af Nordens egne forventninger til 2012 ganske godt.

"Da Norden har lukket det meste af kapaciteten af for i år i tørlast, er det vigtigste egentlig, hvordan tankmarkedet arter sig, og på tankmarkedet har vi set, at fragtraterne er kommet lidt tilbage igen. På tørlastsiden har de dækket sig så godt af, at jeg ikke tror, at vi kommer til at se den store overraskelse," siger Dan Togo Jensen, der er aktieanalytiker i Handelsbanken, til Ritzau Finans.

Afdækning løftet yderligere

Ved halvåret havde Nordens tørlastafdeling afdækket 89 pct. af kapaciteten for resten af 2012 og 44 pct. for 2013. Dækningen blev øget med 8 procentpoint i løbet af kvartalet, og hos Handelsbanken forudser Dan Togo Jensen, at rederiet løbende igennem kvartalet har sørget for at løfte afdækningen yderligere lidt.

"Ellers vil der være fokus på værdierne i rederiet, og hvordan det ser på udviklingen på fragtmarkedet nu og fremadrettet,"siger Dan Togo Jensen.

Ejner Bonderup starter i Norden 22. oktober 

Norden havde ved halvåret en samlet teoretisk Net Asset Value, NAV, på 228 kr. per aktie mod 237 kr. per aktie ved årets start. Den samlede NAV er et udtryk for den bogførte egenkapital, eventuel merværdi af rederiets egne skibe og nybygninger, samt værdien af certepartier med købs- og forlængelsesoption.

Risikable modparter er ude

I perioder med lave fragtrater, som det er tilfældet i øjeblikket, er der altid fokus på modpartsricisi, men her venter Dan Togo Jensen heller ikke denne gang nogen slinger i valsen i Nordens tilfælde.

"Der er altid fokus på modpartsrisici, men for Nordens vedkommende har man fået luet ud i de mest risikable modparter, og de har en god spredning på modparterne, som i mange tilfælde er store energiselskaber. Så risikoen er i hvert fald mindre end i mange andre rederier," siger Dan Togo Jensen.

Norden regner med at komme ud af 2012 med et primær driftsresultat før af- og nedskrivninger (EBITDA) på 110-150 mio. dollar efter et halvårsoverskud på 81 mio. dollar. Konsensus er ifølge SME Direkt et plus på 137 mio. dollar for 2012, og alle otte estimater ligger i inden for Nordens egne forventningsinterval.

"De ligger godt inden for forventningsintervallet, og der ligger markedets forventninger også, så det ville overraske mig meget, hvis de ændrer på forventningerne. Så skulle det være fordi, de løfter bunden," siger Dan Togo Jensen, der forklarer, at udviklingen på tankmarkedet i høj grad vil komme til at afgøre, hvor i intervallet resultatet ender.

RITZAU FINANS

Norden tvinger CO2 ned med hjælp fra NGO 

Norden håber på stort fald i skibsleverancer inden for to år

Kunder tester Nordens forretningsmodel  

 

 

 

Relaterede artikler:

  • Norden tvinger CO2 ned med hjælp fra NGO

    For abonnenter

  • Norden håber på stort fald i skibsleverancer inden for to år

    For abonnenter

  • Kunder tester Nordens forretningsmodel

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Foto: Karpowership
Rederier

Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere

Et ukrainsk energiselskab er tæt på at kunne lease et kraftværkskib, der skal levere strøm til op mod en mio. borgere i det krigshærgede land.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

Det traditionsrige rederi Hamburg Süd mister sit navn og kommer gradvist ind under Maersk-brandet. En række andre datterselskaber skal også rebrandes.

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

Færgerederiet Forsea er nu ejet af Molslinjen, efter at parterne har fået styr på de sidste detaljer i en handel, der ifølge medie har en værdi på ca. 4 mia. kr.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Watch Job

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

Se flere jobs

Job

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge