ShippingWatch

Norden sejler mod årsskiftet med høj afdækning

Norden sejlede ind i tredje kvartal dækket af kontrakter på hovedparten af den kendte kapacitet i sin største forretning, tørlasten. Det danske rederi offentliggør regnskab onsdag morgen.

Norden sejlede ind i tredje kvartal dækket af kontrakter på hovedparten af den kendte kapacitet i sin største forretning, tørlast, og på den baggrund skal man ikke regne med større overraskelser fra den division, når det danske rederi offentliggør regnskab onsdag morgen. I tankmarkedet, hvor Norden også opererer, er raterne blevet bedre, men ikke nok til at ændre forventningerne, er vurderingen blandt aktieanalytikere, hvis estimater matcher midten af Nordens egne forventninger til 2012 ganske godt.

"Da Norden har lukket det meste af kapaciteten af for i år i tørlast, er det vigtigste egentlig, hvordan tankmarkedet arter sig, og på tankmarkedet har vi set, at fragtraterne er kommet lidt tilbage igen. På tørlastsiden har de dækket sig så godt af, at jeg ikke tror, at vi kommer til at se den store overraskelse," siger Dan Togo Jensen, der er aktieanalytiker i Handelsbanken, til Ritzau Finans.

Afdækning løftet yderligere

Ved halvåret havde Nordens tørlastafdeling afdækket 89 pct. af kapaciteten for resten af 2012 og 44 pct. for 2013. Dækningen blev øget med 8 procentpoint i løbet af kvartalet, og hos Handelsbanken forudser Dan Togo Jensen, at rederiet løbende igennem kvartalet har sørget for at løfte afdækningen yderligere lidt.

"Ellers vil der være fokus på værdierne i rederiet, og hvordan det ser på udviklingen på fragtmarkedet nu og fremadrettet,"siger Dan Togo Jensen.

Ejner Bonderup starter i Norden 22. oktober 

Norden havde ved halvåret en samlet teoretisk Net Asset Value, NAV, på 228 kr. per aktie mod 237 kr. per aktie ved årets start. Den samlede NAV er et udtryk for den bogførte egenkapital, eventuel merværdi af rederiets egne skibe og nybygninger, samt værdien af certepartier med købs- og forlængelsesoption.

Risikable modparter er ude

I perioder med lave fragtrater, som det er tilfældet i øjeblikket, er der altid fokus på modpartsricisi, men her venter Dan Togo Jensen heller ikke denne gang nogen slinger i valsen i Nordens tilfælde.

"Der er altid fokus på modpartsrisici, men for Nordens vedkommende har man fået luet ud i de mest risikable modparter, og de har en god spredning på modparterne, som i mange tilfælde er store energiselskaber. Så risikoen er i hvert fald mindre end i mange andre rederier," siger Dan Togo Jensen.

Norden regner med at komme ud af 2012 med et primær driftsresultat før af- og nedskrivninger (EBITDA) på 110-150 mio. dollar efter et halvårsoverskud på 81 mio. dollar. Konsensus er ifølge SME Direkt et plus på 137 mio. dollar for 2012, og alle otte estimater ligger i inden for Nordens egne forventningsinterval.

"De ligger godt inden for forventningsintervallet, og der ligger markedets forventninger også, så det ville overraske mig meget, hvis de ændrer på forventningerne. Så skulle det være fordi, de løfter bunden," siger Dan Togo Jensen, der forklarer, at udviklingen på tankmarkedet i høj grad vil komme til at afgøre, hvor i intervallet resultatet ender.

RITZAU FINANS

Norden tvinger CO2 ned med hjælp fra NGO 

Norden håber på stort fald i skibsleverancer inden for to år

Kunder tester Nordens forretningsmodel  

 

 

 

Mere fra ShippingWatch

Höegh Autoliners går med i klimakoalition

Det norske bilrederi Höegh Autoliners indtræder i klima-alliancen First Movers Coalition, der også tæller Maersk, som ”frontløbere på bæredygtighedsområdet i deres sektor”.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs