ShippingWatch

Maersk: Biofouling bliver den næste hovedpine

Biofouling bliver det nye sort i international miljølovgivning for rederne. Det vurderer Maersk Maritime Technology over for ShippingWatch.

Det handler på miljøområdet lige nu om, hvad skibene lukker ud i luften, og hvad der transporteres i ballastvandstankene. Meget snart - det vil sige inden for fem år - kommer det også til at handle om de milliarder af mikroorganismer, som et skib kan tage med sig på skroget, når det rejser fra et kontinent til et andet i form af biofouling. Det er forventningen til fremtiden fra Niels Bjørn Mortensen, der er Head of Regulatory Affairs hos Maersk Maritime Technology.

"Jeg tror, at vi vil se en hel del krav i fremtiden til at rense skibene udefra. Man kan sige det på den måde, at de 75 mia. USD, som rederne over de næste otte år poster i systemer til rensning af ballastvand, er skønne spildte kræfter, når man tænker på, at der også sidder en masse spændende organismer uden på skibenes skrog," siger Niels Bjørn Mortensen til ShippingWatch og fortsætter:

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste artikler på ShippingWatch

Myndighed har anket dom over krænkelsesdømt Maersk-kaptajn, logistikoncernen DSV vokser kraftigt i Sydamerika, Europas behov for kul åbner nyt marked for tørlast, og Maersk Broker erklærer sig parat til vækst inden for tank.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs