Maersk Line: Iran handler om forretning - ikke omdømme
![Foto: Maersk Line](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4708624.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Claes_Maersk1.jpg)
Maersk Lines beslutning om ikke længere at anløbe iranske havne er alene en forretningsmæssig beslutning og skyldes ikke et ønske om at have et bedre omdømme, f.eks. i forhold til USA. Det fastslår rederiet torsdag over for ShippingWatch, efter at det i går kom frem, at ”beslutningen var baseret på en afvejning af fordelene ved at lave begrænset forretning i Iran mod risikoen for at skade forretningsmulighederne andre steder - specielt i USA,” således som en talskvinde fra Maersk blev citeret for på Reuters.
”Vi skal nok være lidt mere præcise i den måde, vi forklarer det på. Siden starten af året, er forretningsmængden faldet fra de iranske havne pga. sanktionerne fra EU og USA og udgør i dag så lidt, at det ikke er interessant. Derfor vil vi overlade markedet til andre indtil videre. Men der er altså tale om en forretningsmæssig beslutning, som bunder i, at der ikke er tilstrækkeligt med laster for os,” siger pressechef Michael Christian Storgaard, Maersk Line.
Konkurrenter fortsætter
En stor del af landets import, inklusiv mad og forbrugsvarer, kommer via container- og bulksejlads til landet. Selvom amerikanske og vestlige sanktioner ikke er rettet mod mad og forbrugsgoder, trækker en del vestlige selskaber, specielt inden for shipping, sig væk fra handel med Iran.
Ifølge tal fra Lloyd´s List fortsætter flere, især asiatiske rederier, dog med at betjene de iranske havne herunder Bandar Abbas and Bandar Imam Khomeini. Det gælder f.eks. CSAV, Evergreen, Hanjin, Hyundai Merchant Marine, Orient Express Lines, PIL, United Arab Shipping Co og Yang Ming.
Maersk Line stopper Iran-sejlads
Relaterede artikler
Medie: Iran unddrager sig olieembargo ved Malaysia
For abonnenter
LR2Pool bekræfter sejlads med iransk olie i Maersk-skib
For abonnenter