ShippingWatch

EU har fokus på klimakrav til ældre skibe

Danske værfter og leverandører ser frem til, at der indføres internationale klimaregler for den eksisterende flåde. Rederne indskærper, at det kun må ske, hvis reglerne kan vedtages i IMO og ikke kun i EU, der fremlægger sit eget udspil om få måneder.

De kommende klimakrav til den eksisterende flåde - og ikke kun krav til nye skibe - vil blive adresseret i EU-kommissionens udspil, der ventes fremlagt i begyndelsen af det nye år. Danske Maritime udtalte for nylig, at klima-effekten af CO2-krav til søfarten er alt for ringe, hvis kravene kun gælder nybygninger.

"Det vigtigste er, at kravene gælder alle skibe på globalt plan og derfor skal kommende klimakrav til den eksisterende flåde ideelt set vedtages i IMO-regi. Som anden prioritet er det vigtigt, Europa-Kommissionens udspil, der ventes fremlagt i begyndelsen af det nye år, kan bredes ud og gælde andre lande og regioner i verden. Man skal huske, at vedtagelsen af designkravene og miljøledelsesværktøjet i juli 2011 var et stort politisk kunststykke, hvori der bl.a. fra de danske myndigheders side var lagt mange kræfter."

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.

Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk og 22 andre rederier fik bøder af Sydkoreas konkurrencemyndighed, tank- og tørlastrederiet Norden vil stadig købe ”sorte” skibe, og Hafnia kan få svært ved at finansiere skibskøb fra konkurrent.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs