ShippingWatch

EU har fokus på klimakrav til ældre skibe

Danske værfter og leverandører ser frem til, at der indføres internationale klimaregler for den eksisterende flåde. Rederne indskærper, at det kun må ske, hvis reglerne kan vedtages i IMO og ikke kun i EU, der fremlægger sit eget udspil om få måneder.

De kommende klimakrav til den eksisterende flåde - og ikke kun krav til nye skibe - vil blive adresseret i EU-kommissionens udspil, der ventes fremlagt i begyndelsen af det nye år. Danske Maritime udtalte for nylig, at klima-effekten af CO2-krav til søfarten er alt for ringe, hvis kravene kun gælder nybygninger.

"Det vigtigste er, at kravene gælder alle skibe på globalt plan og derfor skal kommende klimakrav til den eksisterende flåde ideelt set vedtages i IMO-regi. Som anden prioritet er det vigtigt, Europa-Kommissionens udspil, der ventes fremlagt i begyndelsen af det nye år, kan bredes ud og gælde andre lande og regioner i verden. Man skal huske, at vedtagelsen af designkravene og miljøledelsesværktøjet i juli 2011 var et stort politisk kunststykke, hvori der bl.a. fra de danske myndigheders side var lagt mange kræfter."

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Nu er det produkttankrederier som Torm, Norden og Odfjells tur til at holde indtjeningsfest. Maersks topchef, Søren Skou, må derimod forsvare rederiets lave skattebetaling, mens DFDS er lun på flere opkøb i logistik og har pengene til det.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs