En del af Watch Medier

ShippingWatchmandag6. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
04.06.2012kl. 11.58

Connie Hedegaard: Rederierne er dumpet i bedre skibsdesign

Klimakommissær Connie Hedegaard mener, at rederierne selv har en del af skylden for, at de nu bliver underlagt EUs regler for udledning af CO2. Industrien kan helt sikkert gøre mere selv for et bedre klima, siger hun til ShippingWatch.
af TOMAS KRISTIANSEN

EUs klimakommissær Connie Hedegaard mener, at skibsrederne til dels kan takke sig selv for, at EU er på vej med regler, der skal begrænse udledningen af CO2 fra danske og europæiske skibe.

Klimakommissæren siger til ShippingWatch, at det alene er nogle aktører, der gør sit til at begrænse udledningen af CO2, men at der kan gøres meget mere fra industrien.

"Nogle aktører i den maritime sektor har handlet for at begrænse deres udslip af drivhusgasser. En ny undersøgelse fra DTU viser imidlertid, at effektiviteten i nybyggede skibe ikke blev forbedret fra 1990 til 2010. Tværtimod. For de vigtige skibstyper som tankskibe og tørlast, faldt effektiviteten med omkring 5-10 procent. Så der kan helt sikkert gøres mere fra industriens side," lyder det fra Connie Hedegaard.

"Det går for langsomt"

Danmarks Rederiforening har for nylig sendt sit høringssvar til EU i forbindelse med den klimaregulering, som Connie Hedegaard arbejder med for skibsfarten lige for tiden. Rederiforeningen havde - lige som ICS, The International Chamber of Shipping - foretrukket, at der blev vedtaget globale regler igennem IMO, men Rederiforeningen har også erkendt, at arbejdet i IMO går langsomt. Efter at IMO vedtog regler for et mere miljørigtigt design af nye skibe sidste sommer, er der ikke sket meget i IMO-regi.

Synes du, at IMO gør nok for, at industrien kan leve op til de politiske krav og ønsker om en renere industri?

"Vedtagelsen af "The adoption of the Energy Efficiency Design Index (EEDI)" og "The Ship Energy Efficiency Management Plan (SEEMP)" i  juli 2011 viser, at IMO kan levere resultater. Men de videre skridt har været ret langsomme. For eksempel har det ikke været muligt endnu at blive enige om nogle foranstaltninger til eksisterende skibe, og fremskridt inden for markedsbaserede foranstaltninger har været begrænsede. Man skal dog ikke glemme andre resultater fra IMO, som sigter på at  forbedre shippingindustriens bidrag til et bedre miljø, så som regler for at reducere udledningen af svovl og NOx, som har stor betydning, når det gælder den forurening, der påvirker vores helbred," siger Connie Hedegaard.

Helst global aftale

EU sigter også selv efter en global aftale, som man mener, er den bedste løsning for en global industri. Men klimakommissæren mener, det kan blive nødvendigt, at en regional spiller som EU sætter dagsorden for at få resten af verden med:

"Når det drejer sig om at reducere yderligere udledning af drivhusgasser, er vores foretrukne løsning et globalt system via IMO, fordi enhver europæisk vedtagelse kun vil dække en del af den globale udledning, da Europa kun står for tredjedel af den globale emission. Men et regionalt initiativ kan skubbe på global handling. Kravet om dobbeltskrog på tankskibe som forløber for den internationale dagsorden er et godt eksempel på det," siger klimakommissæren.

EU-Kommissionen arbejde med fire modeller for forurening fra skibsfarten og ventes at komme med sit endelig forslag til efteråret.

De danske redere er modstandere af en kvoteordning a la den, der gælder for luftfarten og henviser bl.a til den truende handelskonflikt fra Indiens og USAs side pga. luftfartsaftalen. Rederiforeningen er derimod fortaler for, at der bliver lagt en mindre afgift på bunker, og at pengene så indgår i en klimafond. Vel at mærke, hvis forslaget bliver løftet til globalt niveau.

ICS kritiserer EUs klimaplan for skibsfarten

Skibsrederne presses til EU-klimaaftale efter skuffelse i IMO

Connie Hedegaard: Shipping companies have failed to improve ship design 

Relaterede artikler:

  • Connie Hedegaard: Shipping companies have failed to improve ship design

    For abonnenter

  • Foto: Hyundai Merchant Marine

    ICS kritiserer EUs klimaplan for skibsfarten

  • Foto: Rederiforeningen

    Skibsrederne presses til EU-klimaaftale efter skuffelse i IMO

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Photo: Jacob Maarbjerg
Offshore

Første licenser for lagring af CO2 i gamle oliefelter kan skabe marked for rederier

Rederiforeningen forventer, at lagring af CO2 i undergrunden kan åbne et helt nyt shipping-marked for transport af CO2.
  • Dansk-belgisk aftale om CO2-transport åbner døren for forretning til danske rederier
  • Vejen hen mod de alternative brændstoffer er fyldt med barrierer

For abonnenter

Foto: Christian Falck Wolff/Ritzau Scanpix
Miljø & Politik

Dybt frustreret minister jager hurtig afklaring om havvindmøller

Mads Drejer, driftsdirektør hos Scan Global Logistics | Foto: Pr-foto Scan Global Logistics
Logistik

Ny ejer skal gøre Scan Global Logistics endnu bedre til at lave opkøb

For abonnenter

Foto: Jon Nazca/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

De største rederier har fået rettet op på coronakrisens udbredte forsinkelser

For abonnenter

Foto: PR/Ardmore
Tank

Mægler spår gode tider for tankrederier efter ny embargo mod Rusland

For abonnenter

Sultan Ahmen Bin Sulayem er topchef for Dubai-baserede DP World. | Foto: DP World
Havne

DP World forventer fortsat vækst i usikkert 2023

For abonnenter

Læs også

Foto: PR/ME Production
Miljø & Politik

Organisationer vil forbyde udledning af scrubbervand i dansk farvand

En række ngo’er skriver i et brev til miljøministeren, at et forbud mod udledning af vaskevand fra skibe med scrubbere vil skabe et bedre havmiljø i Danmark.

For abonnenter

Foto: PR/Ardmore
Tank

Mægler spår gode tider for tankrederier efter ny embargo mod Rusland

Importforbuddet på russiske olieprodukter betyder, at især de mellemstore tankskibe må sejle længere for at hente varer. Det vil sende rederiernes indtjening i vejret i de kommende måneder, forventer Clarksons.

For abonnenter

”Vi har ikke noget udtalt mål om at blive store som dengang, men har et ønske om at være en relevant aktør for kunderne og være deres foretrukne transportpartner,” siger Fridtjof C. Eitzen. | Photo: Magnus Møller
Fokus

Eitzens søn vil sætte strøm til skibsfarten som ny topchef i Christiania Shipping

Fridtjof C. Eitzen er ny topchef i Christiania Shipping og slår fast, at opkøb er sat på hold efter et rekordår. Den 36-årige marine-ingeniør, der er femte generation i Eitzen-dynastiet, vil elektrificere skibsfarten.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Første licenser for lagring af CO2 i gamle oliefelter kan skabe marked for rederier – 14.07
  • Dybt frustreret minister jager hurtig afklaring om havvindmøller – 13.24
  • Ny ejer skal gøre Scan Global Logistics endnu bedre til at lave opkøb – 12.03
  • EU-afklaring kan sætte danske havmøller på pause – 11.43
  • De største rederier har fået rettet op på coronakrisens udbredte forsinkelser – 11.09
  • Mægler spår gode tider for tankrederier efter ny embargo mod Rusland – 10.35
  • DP World forventer fortsat vækst i usikkert 2023 – 09.31
  • Oliepriserne falder skarpt med lavere vækst og rentehop – 08.52
  • Scan Global Logistics bliver solgt til kapitalfond – 08.08
  • Eitzens søn vil sætte strøm til skibsfarten som ny topchef i Christiania Shipping – 08.00
  • Organisationer vil forbyde udledning af scrubbervand i dansk farvand – 07.41
  • Scan Global bekræfter muligt ejerskifte – 5. feb.
  • Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser – 4. feb.
  • Brasilien sænker asbestfyldt hangarskib trods miljøprotester – 4. feb.
  • Tankrederierne har tabt pusten i årets første måned – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Senior Financial Controller

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Fleet Manager

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Vessel Manager Marine and QA

Watch Job

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Business Intelligence Specialist

  • Director - Analytical Development, CMC small molecules

Se flere jobs

Job

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Senior Financial Controller

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Fleet Manager

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Vessel Manager Marine and QA

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

  • Om ShippingWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge