ShippingWatch

Platou Markets: Maersk Line får overskud i 2012 og 2013

Den anerkendte norske analyseinstitution, Platou Markets, deler ikke den pessimisme, der er fremherskende blandt andre analytikere, der taler om, at ratekrigen er tilbage på containermarkedet på Asien-Europa.

Foto: Maersk Line

Platou Markets er noget mere positiv i sin vurdering af udsigterne for det globale containermarked, end en række andre analytikere, der mener, at ratekrigen på den vigtige Asien-Europa rute er brudt ud igen. I en kommentar til ShippingWatch skriver chefanalytiker Frode Mørkedal, Platou Markets, at linjerederierne har det i meget frisk erindring, hvor galt det gik i 2011, da de forsøgte at underbyde hinanden med lave rater, og at de derfor vil gøre alt for at undgå at havne der igen.

"Raterne falder helt sikkert, fordi højsæsonen ikke gav det ønskede resultat, og rederierne har kæmpet om at fjerne kapacitet hurtigt nok for at imødekomme faldet. Vi deler derfor ikke det synspunkt, at ratekrigen er tilbage. Ikke endnu, i alt fald," hedder det i kommentaren.

Faldet stopper

Platou er af den opfattelse, at rederierne vil være i stand til at trække tilstrækkeligt med kapacitet ud og henviser til, at G6 og CKYH har erklæret, at de vil fjerne konkrete services til oktober, hvilket ifølge Containerisation International alene for G6s vedkommende vil dreje sig om en reduktion af den samlede vestgående kapacitet fra Asien til Nordeuropa på 3,4 procent. Dertil kommer så CKYHs reduktion. ”Vi regner med at, justeringerne på udbuds-siden vil få effekt fra næste måned og stoppe faldet i raterne på Asien-Europa. Andre ruter ser bedre ud, specielt Asien-USA med stigende handel. Hvis man medtager de kvartalsvise kontrakter, der er indgået på Asien-Europa, er de faktiske rater, der kan opnås, bedre end spotmarkedet viser," som Platou formulerer det.

I sidste uge vurderede både Fearnley Securities og Seaintel, at den ratekrig, som rederierne har forsøgt at arbejde sig væk fra siden krisen i 2011, er en realitet igen. Men Platou mener, at rederierne er i stand til at spare og effektivisere på forskellige fronter. Bl.a. mener Platou, at der er mere potentiale i at slow steame, og at dette i sig selv kan udgøre og dermed reducere kapaciteten med, hvad der svarer til tre procent.

Positivt resultat

"Maersk forventer, at den globale efterspørgsel på containere vil stige med fire procent i 2012, men med et fald på trafikken til Europa. Vi mener, at en begrænsning af produktiviteten fra slow steaming med flere skibe per service vil svare til 3-4 procent af tonnagen, dvs. at efterspørgslen vil stige med 7-8 procent. Med en udbudsvækst på otte procent (leveringer fratrukket scrapping) og tre procent oplagt tonnage vil der være en stigning i udbuddet for den virksomme flåde på omkring fem procent," skriver Platou.

Det norske analysehus, vurderer derfor samlet, at den såkaldte utilization rate vil blive på et plus på 2-3 procent i 2012 sammenlignet med 2011, som er den egentlige grund til højere rater år-til-år, og forventer et tilsvarende niveau i 2013.

"Som konsekvens heraf regner vi med, at Maersk vil fremvise et positivt resultat i 2012 og 2013," hedder det afslutningsvis.

Medie: Priskrig ikke en mulighed for Smedegaard

Fearnley: Priskrigen er skudt i gang på Asien-Europa

Seaintel: Markedet har anerkendt priskrigen 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Nu er det produkttankrederier som Torm, Norden og Odfjells tur til at holde indtjeningsfest. Maersks topchef, Søren Skou, må derimod forsvare rederiets lave skattebetaling, mens DFDS er lun på flere opkøb i logistik og har pengene til det.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs