En del af Watch Medier

ShippingWatchmandag6. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
12.09.2012kl. 11.39

Fearnley: Priskrigen er skudt i gang på Asien-Europa

En af verdens førende analytikere inden for containerfart, norske Fearnley Securities, er ikke i tvivl: Disciplinen i den globale containerbranche er væk og den ratekrig, bl.a. Maersk Line ønskede at undgå, er brudt ud igen. Raterne falder som en sten, bekræfter Fearnley over for ShippingWatch.
Foto: Maersk Line
af TOMAS KRISTIANSEN

De seneste ugers tegn på, at containerraterne mellem Asien og Europa er faldende er mere end krusninger på overfladen. Ifølge en af verdens førende analytikere af containermarkedet, det norske Fearnley Securities, er den disciplin, der blev skabt i starten af året mellem de største containerrederier endeligt ovre, og priskrigen er brudt ud igen.

"Der er ikke længere disciplin. Raterne falder som en sten nu, og containerrederierne har ikke flere muligheder på hånden for at skabe økonomi. Det er svært at se, at de kan slow steame meget mere. Eneste mulighed vil være en voldsom oplægning af tonnage, og det tror jeg ikke, de er interesseret i at gøre på nuværende tidspunkt. Der skal sandsynligvis et nyt prispres til for at få rederierne til at reagere. Derfor er det vanskeligt for mig at se, at der ikke kommer en priskrig, der kan være den faktor, der tvinger rederierne til at skabe balance på markedet igen," siger chefanalytiker i Fearnley Securities, Rikard Vabo, til ShippingWatch.

Faldende priser

De seneste priser, som speditørerne på det europæiske marked har meldt ind, bekræfter, at det er mere end svært for rederierne at opretholde de høje priser, de blev enige om i løbet af foråret. En Hamborg-baseret speditør siger ifølge nyhedsportalen Loadstar, at flere redere underbyder hinanden i kampen om markedsandele, og at prisen for en 40 fods container fra Shanghai til Tyskland nu ligger på omkring 2.400 USD. Og en større britisk speditør er blevet tilbudt en rate på 2.200 USD fra et rederi for en 40 fods container.

Udmarvende krig

Efter en udmarvende priskrig i 2011, blev de største containerrederier med Hapag-Lloyd og efterfølgende Maersk Line i spidsen enige om at hæve raterne på bl.a. hovedruten Asien-Europa. Det lykkedes rederierne at samles om at få raterne op, men over sommeren har der vist sig de første signaler om, at rederne var villige til at gå ned i pris, simpelthen for at få opgaver i et svindende marked.

De nyeste tal fra Container Trades Statistics, der blev offentliggjort i sidste uge, hældte kun mere benzin på det ulmende bål. Tallene viste, at der blev indført 13,2 procent færre containere til Europa fra Asien i juli, hvilket er væsentligt færre, end bl.a. analysebureauet SeaIntel havde forventet. Seaintel mener, der skal en voldsom reduktion af kapaciteten til for at skabe balance bare på kort sigt.

"Vi har set eksempler på, at et par rederier har taget services ud så som G6, men det er slet ikke tilstrækkeligt. Skal der skabes balance bare på kort sigt, skal rederierne tage kapacitet ud, der svarer til 40.000 containere på strækningen om ugen," sagde partner og adm. direktør Lars Jensen i Seaintel til ShippingWatch i sidste uge.

Seaintel: Markedet har anerkendt pris-krigen 

Tegn på ny priskrig blandt containerrederne 

SeaIntel: 40.000 containere for meget om ugen på Asien-Europa 

SeaIntel: Rederne kan ikke fastholde de høje rater 

 

Relaterede artikler:

  • Seaintel: Markedet har anerkendt priskrigen

    For abonnenter

  • Foto: Hyundai Merchant Marine

    Tegn på ny priskrig blandt containerrederne

  • Foto: Maersk Line

    SeaIntel: 40.000 containere for meget om ugen på Asien-Europa

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Mads Drejer, driftsdirektør hos Scan Global Logistics | Foto: Pr-foto Scan Global Logistics
Logistik

Ny ejer skal gøre Scan Global Logistics endnu bedre til at lave opkøb

Erfaringen og det internationale snit hos en af verdens største kapitalfonde matcher perfekt med ambitionerne hos danske Scan Global Logistics.
  • Scan Global Logistics bliver solgt til kapitalfond
  • Scan Global bekræfter muligt ejerskifte

For abonnenter

Foto: Jon Nazca/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

De største rederier har fået rettet op på coronakrisens udbredte forsinkelser

For abonnenter

Foto: PR/Ardmore
Tank

Mægler spår gode tider for tankrederier efter ny embargo mod Rusland

For abonnenter

Sultan Ahmen Bin Sulayem er topchef for Dubai-baserede DP World. | Foto: DP World
Havne

DP World forventer fortsat vækst i usikkert 2023

For abonnenter

Foto: Sund & Bælt
Miljø & Politik

EU-afklaring kan sætte danske havmøller på pause

Foto: Nick Oxford/Reuters/Ritzau Scanpix
Offshore

Oliepriserne falder skarpt med lavere vækst og rentehop

Læs også

”Vi har ikke noget udtalt mål om at blive store som dengang, men har et ønske om at være en relevant aktør for kunderne og være deres foretrukne transportpartner,” siger Fridtjof C. Eitzen. | Foto: Magnus Møller
Fokus

Eitzens søn vil sætte strøm til skibsfarten som ny topchef i Christiania Shipping

Fridtjof C. Eitzen er ny topchef i Christiania Shipping og slår fast, at opkøb er sat på hold efter et rekordår. Den 36-årige marine-ingeniør, der er femte generation i Eitzen-dynastiet, vil elektrificere skibsfarten.

For abonnenter

Foto: PR/ME Production
Miljø & Politik

Organisationer vil forbyde udledning af scrubbervand i dansk farvand

En række ngo’er skriver i et brev til miljøministeren, at et forbud mod udledning af vaskevand fra skibe med scrubbere vil skabe et bedre havmiljø i Danmark.

For abonnenter

Foto: PR/Ardmore
Tank

Mægler spår gode tider for tankrederier efter ny embargo mod Rusland

Importforbuddet på russiske olieprodukter betyder, at især de mellemstore tankskibe må sejle længere for at hente varer. Det vil sende rederiernes indtjening i vejret i de kommende måneder, forventer Clarksons.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Dybt frustreret minister jager hurtig afklaring om havvindmøller – 13.24
  • Ny ejer skal gøre Scan Global Logistics endnu bedre til at lave opkøb – 12.03
  • EU-afklaring kan sætte danske havmøller på pause – 11.43
  • De største rederier har fået rettet op på coronakrisens udbredte forsinkelser – 11.09
  • Mægler spår gode tider for tankrederier efter ny embargo mod Rusland – 10.35
  • DP World forventer fortsat vækst i usikkert 2023 – 09.31
  • Oliepriserne falder skarpt med lavere vækst og rentehop – 08.52
  • Scan Global Logistics bliver solgt til kapitalfond – 08.08
  • Eitzens søn vil sætte strøm til skibsfarten som ny topchef i Christiania Shipping – 08.00
  • Organisationer vil forbyde udledning af scrubbervand i dansk farvand – 07.41
  • Scan Global bekræfter muligt ejerskifte – 5. feb.
  • Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser – 4. feb.
  • Brasilien sænker asbestfyldt hangarskib trods miljøprotester – 4. feb.
  • Tankrederierne har tabt pusten i årets første måned – 3. feb.
  • Tørlast prisindeks dykker fortsat – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Fleet Manager

  • Senior Financial Controller

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

Watch Job

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Erfaren IT Supporter

Se flere jobs

Job

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Fleet Manager

  • Senior Financial Controller

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

  • Om ShippingWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge