Udenlandske kapitalfonde sætter sig på dansk shipping

Scan-Trans, J. Lauritzen og Nordic Tankers er blot få eksempler på rederier, som inden for de seneste måneder har lukket en kapitalfond ind i ejerkredsen. Det vil vi kun komme til at se mere af, vurderer chefanalytiker Peter Sand, Bimco.
Foto: Axis Offshore
Foto: Axis Offshore
AF LOUISE VOGDRUP-SCHMIDT

Kapitalfondsejerskab vil i fremtiden blive mere almindeligt for rederierne, vurderer chefanalytiker Peter Sand ud fra det faktum, at flere rederier indgår aftaler med kapitalfonde om finansiering og ejerskab. I sidste uge fusionerede danske Scan-Trans med amerikanske Intermarine. Fusionen henter kapital fra kapitalfonden New Mountain Capital. Og den slags konstellationer vil der komme flere af.

”Kapitalfondsejerskab har været en realitet i industrien, næsten siden krisen brød ud. Det er et finansieringsalternativ til bankerne, som har strammet til over for rederierne, som vi senest så med Commerzbanks udmelding om at stoppe udlån til shipping. Vi så et stigende antal kapitalfondskøb sidste og forrige år, og vi vil igen se flere i de kommende par år. Det drejer sig ikke om 100 rederier, men vi vil klart se nogle rederier, der mangler penge, og nogle fonde, der ser en mulighed for at komme ind på markedet,” siger Peter Sand fra Bimco til ShippingWatch.

Sidste udvej

Scan-Trans og Intermarine, J. Lauritzen i joint venture med norske HitecVision om hotelskibe og tidligere på året Tritons indtog i Nordic Tankers. Der er adskillige danske eksempler, ligesom kapitalfondene internationalt set er aktive. Men det er som oftest rederiernes sidste udvej at indgå aftale med en kapitalfond om finansiering.

”Når det ikke har været så brugt før nu, er det fordi rederierne helst ikke vil den vej. De gør det mere af nød end af lyst. Med et kapitalfondsejerskab kommer en helt anden type finansiering end fra bankerne. Kapitalfonde kræver bestyrelsesposter og et vist og ofte højt afkast over tid,” siger Peter Sand om ulemperne ved kapitalfondsejerskabet.

Der kan imidlertid også være fordele ved ejerskabet i forhold til bankfinansiering.

”Shippingbranchen er styret af folk, der ved, hvordan man driver et skib og kender branchen ud og ind og kan fikse handlerne. Når man får en kapitalfond ind, får man et andet syn på sagen ind. Man kan få en masse gode ideer, og så kan shippingfolk nyde godt af at få finansfolk ind, som kan drive ”financial engineering” i virksomheden – det vil sige skære forretningen til. Det bryder nogen sig ikke om, men det kan være en fordel,” siger Peter Sand.

Flerårige perspektiver for kapitalfonde

Der er ikke mange gode nyheder i shippingbranchen for tiden, og det lysner ikke for hverken problemerne med overkapacitet eller fragtrater på de traditionelle segmenter tørlast, tank og container. Alligevel kaster kapitalfondene penge i rederierne. Måske fordi shipping er den mindst ringe sektor at satse på, vurderer Peter Sand.

”Hvis du kigger på alternative brancher, så er shipping måske en af de bedste muligheder. Aktivværdierne i shipping er meget langt nede nu. Hvis du har kapitalen, har du mulighed for at få nybygninger til bundpriser. Hvis kapitalfondene samtidig er villige til at slække på deres krav, som tidligere har været et afkast på 25 pct. over bare to år, så kan det godt være, at de om fire år kan se nogle lyspunkter og nogle priser på raterne, der ændrer sig,” siger Peter Sand.

­-

ShippingWatch skriver i de kommende dage om kapitalfondsejerskab i skibsbranchen.

 

Scan-Trans fusionerer med amerikanske Intermarine

J. Lauritzen etablerer offshore joint venture med kapitalfond

Investeringsfond slår Nordic Tankers og Herning Shipping sammen

Storinvestor vil børsnotere Tankers Inc i 2016 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også