ShippingWatch

Europæisk skygge hænger over kommende DSV-regnskab

Mens analytikere er enige i deres forventninger til DSV's regnskab for andet kvartal 31. juli, er de mere nervøse for effekten af en mulig negativ udviklingen i Europa i resten af året.

Analytikerne er rørende enige, når det kommer til estimaterne for andet kvartal for transportkoncernen DSV. Det store spørgsmålstegn findes dog ikke i andet kvartal, men i udviklingen i Eurozonen resten af året. Et økonomisk tilbageslag kan hurtigt sende toplinjen på retur og i en branche med små marginer, vil det slå hårdt igennem på bundlinjen.

For andet kvartal venter analytikerne ifølge SME Direkt, målt på medianen, en omsætning i koncernen på 11,5 mia. kr. fra 11,1 mia. kr. i samme periode sidste år. Det ses omsat til et driftsresultat, EBITA, på 656 mio. kr. mod 649 mio. kr. og et nettoresultat på 420 mio. kr. mod 386 mio. kr.

Hos Nykredit Markets vil DSV-analytiker Ricky S. Rasmussen specielt holde øje med toplinjen i Europa for divisionen "Road", og om den makroøkonomiske opbremsning er begyndt at vise sig i indtjeningen.

- Jeg vil holde øje med toplinjen i Europa. Sidste gang, vi havde en stor opbremsning i forbrugertilliden og i økonomien, slog det først igennem på toplinjen. Når det første gør det i en branchen med lave marginaler, slår det igennem hele vejen ned til bundlinjen. Så for mig vil regnskabet meget handle om, hvad ledelsen siger omkring, om de kan se en opbremsning i trafikken, siger Ricky Rasmussen til Ritzau Finans.

Nykredit Markets analytikers historik viser, at DSV i 2009 i løbet af året nedjusterede sine omsætningsforventninger gennem året med omkring 17,5 pct. til 36.000-36.500 mio. kr., hvilket medførte en nedjustering af forventningen til nettoresultat på 40 pct. til 300 mio. kr. Reelt landede DSV en omsætning på 36.085 mio. kr. og et nettoresultat på 185 mio. kr. i året.

For andet kvartal venter analytikerne ifølge SME Direkt en omsætning i Road-divisionen på 5913 mio. kr. fra 5815 mio. kr. året før, med et driftsresultat på 256 mio. kr. mod 245 mio. kr. et år tidligere. For helåret venter analytikerne en omsætning i divisionen på 23,2 mia. kr. mod 22,6 mia. kr. og et driftsresultat, EBITA, på 927 mio. kr. mod 834 mio. kr.

- DSV afholdte i første kvartal restruktureringsomkostninger for 250 mio. kr. i Road, der gerne skulle kaste nogle besparelser af sig i andet kvartal, omend den største effekt nok vil komme i tredje og fjerde kvartal. Så indtjeningen i Road vil være "back end loaded" i år, fortæller Ricky S. Rasmussen.

For divisionen Air & Sea venter analytikerne i andet kvartal en omsætning på 5102 mio. kr. og et driftsresultat på 336 mio. kr. mod 4743 mio. kr. og 345 mio. kr. i samme periode 2011 - et marginfald på EBITA-niveau fra 7,3 til 6,6 pct.

- I Air & Sea bliver det spændende at se, hvordan marginalerne kommer til at se ud. Jeg har en forventning om, at DSV vil være kommet lidt under pres, fordi rederierne har været så aggressive i forhold til ratestigninger, som de har været. Rederierne har været gode til at melde stigningerne ud, men spørgsmålet er, om DSV har kunnet forberede kunderne på så markante prisstigninger. Jeg vil tro, marginerne er lidt under pres, siger Nykredit Markets Ricky Rasmussen, med reference til de markante ratestigninger rederierne har indført i første halvår, der har sendt raterne fra Asien til Europa op med mere end 200 pct. fra bunden.

For helåret venter analytikerne, at DSV omsætter for 45,6 mia. kr. mod 43,7 mia. kr. i 2011, hvilket ventes omsat til et driftsresultat på 2532 mio. kr. og et nettoresultat på 1469 mio. kr. Dermed ligger estimaterne i den lave ende af DSV's egne forventninger til året, der lyder på et driftsresultat, EBITA, på 2500 til 2700 mio. kr.

- Hvis DSV kommer ud med noget, der indikerer, at de vil ramme den nedre ende af forventningerne, mener jeg godt, markedet kan blive skuffet. Men konsensus er begyndt at rette nedad, så det er svært at sige, siger Ricky Rasmussen.

Kursmålet fra de adspurgte analytikere, igen målt på medianen, er 140 kr. Af ni analytikere, der har oplyst en anbefaling på aktien, har syv "køb", én har "hold" og én har "underperform". Sidstnævnte er netop Ricky Rasmussen.

- Usikkerheden er forholdsvis stor for selskabet set i lyset af krisen i Europa, og så mener jeg generelt ikke, transportsektoren er et godt sted at være i øjeblikket. DSV er et godt selskab, men forholdet mellem afkast og risiko taler ikke til deres fordel lige nu, som jeg ser det, siger Ricky Rasmussen.

RITZAU FINANS

Nordea: Køb hellere Mærsk end DSV 

Analyse: DSV foretrukken blandt konkurrenterne 

Kuehne + Nagel nedjusterer skøn for shipping 

Analytiker: Kuehne+Nagel tegner godt for DSV 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk og 22 andre rederier fik bøder af Sydkoreas konkurrencemyndighed, tank- og tørlastrederiet Norden vil stadig købe ”sorte” skibe, og Hafnia kan få svært ved at finansiere skibskøb fra konkurrent.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs