En del af Watch Medier

ShippingWatchonsdag8. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
25.07.2012kl. 15.18

Europæisk skygge hænger over kommende DSV-regnskab

Mens analytikere er enige i deres forventninger til DSV's regnskab for andet kvartal 31. juli, er de mere nervøse for effekten af en mulig negativ udviklingen i Europa i resten af året.
AF RITZAU FINANS

Analytikerne er rørende enige, når det kommer til estimaterne for andet kvartal for transportkoncernen DSV. Det store spørgsmålstegn findes dog ikke i andet kvartal, men i udviklingen i Eurozonen resten af året. Et økonomisk tilbageslag kan hurtigt sende toplinjen på retur og i en branche med små marginer, vil det slå hårdt igennem på bundlinjen.

For andet kvartal venter analytikerne ifølge SME Direkt, målt på medianen, en omsætning i koncernen på 11,5 mia. kr. fra 11,1 mia. kr. i samme periode sidste år. Det ses omsat til et driftsresultat, EBITA, på 656 mio. kr. mod 649 mio. kr. og et nettoresultat på 420 mio. kr. mod 386 mio. kr.

Hos Nykredit Markets vil DSV-analytiker Ricky S. Rasmussen specielt holde øje med toplinjen i Europa for divisionen "Road", og om den makroøkonomiske opbremsning er begyndt at vise sig i indtjeningen.

- Jeg vil holde øje med toplinjen i Europa. Sidste gang, vi havde en stor opbremsning i forbrugertilliden og i økonomien, slog det først igennem på toplinjen. Når det første gør det i en branchen med lave marginaler, slår det igennem hele vejen ned til bundlinjen. Så for mig vil regnskabet meget handle om, hvad ledelsen siger omkring, om de kan se en opbremsning i trafikken, siger Ricky Rasmussen til Ritzau Finans.

Nykredit Markets analytikers historik viser, at DSV i 2009 i løbet af året nedjusterede sine omsætningsforventninger gennem året med omkring 17,5 pct. til 36.000-36.500 mio. kr., hvilket medførte en nedjustering af forventningen til nettoresultat på 40 pct. til 300 mio. kr. Reelt landede DSV en omsætning på 36.085 mio. kr. og et nettoresultat på 185 mio. kr. i året.

For andet kvartal venter analytikerne ifølge SME Direkt en omsætning i Road-divisionen på 5913 mio. kr. fra 5815 mio. kr. året før, med et driftsresultat på 256 mio. kr. mod 245 mio. kr. et år tidligere. For helåret venter analytikerne en omsætning i divisionen på 23,2 mia. kr. mod 22,6 mia. kr. og et driftsresultat, EBITA, på 927 mio. kr. mod 834 mio. kr.

- DSV afholdte i første kvartal restruktureringsomkostninger for 250 mio. kr. i Road, der gerne skulle kaste nogle besparelser af sig i andet kvartal, omend den største effekt nok vil komme i tredje og fjerde kvartal. Så indtjeningen i Road vil være "back end loaded" i år, fortæller Ricky S. Rasmussen.

For divisionen Air & Sea venter analytikerne i andet kvartal en omsætning på 5102 mio. kr. og et driftsresultat på 336 mio. kr. mod 4743 mio. kr. og 345 mio. kr. i samme periode 2011 - et marginfald på EBITA-niveau fra 7,3 til 6,6 pct.

- I Air & Sea bliver det spændende at se, hvordan marginalerne kommer til at se ud. Jeg har en forventning om, at DSV vil være kommet lidt under pres, fordi rederierne har været så aggressive i forhold til ratestigninger, som de har været. Rederierne har været gode til at melde stigningerne ud, men spørgsmålet er, om DSV har kunnet forberede kunderne på så markante prisstigninger. Jeg vil tro, marginerne er lidt under pres, siger Nykredit Markets Ricky Rasmussen, med reference til de markante ratestigninger rederierne har indført i første halvår, der har sendt raterne fra Asien til Europa op med mere end 200 pct. fra bunden.

For helåret venter analytikerne, at DSV omsætter for 45,6 mia. kr. mod 43,7 mia. kr. i 2011, hvilket ventes omsat til et driftsresultat på 2532 mio. kr. og et nettoresultat på 1469 mio. kr. Dermed ligger estimaterne i den lave ende af DSV's egne forventninger til året, der lyder på et driftsresultat, EBITA, på 2500 til 2700 mio. kr.

- Hvis DSV kommer ud med noget, der indikerer, at de vil ramme den nedre ende af forventningerne, mener jeg godt, markedet kan blive skuffet. Men konsensus er begyndt at rette nedad, så det er svært at sige, siger Ricky Rasmussen.

Kursmålet fra de adspurgte analytikere, igen målt på medianen, er 140 kr. Af ni analytikere, der har oplyst en anbefaling på aktien, har syv "køb", én har "hold" og én har "underperform". Sidstnævnte er netop Ricky Rasmussen.

- Usikkerheden er forholdsvis stor for selskabet set i lyset af krisen i Europa, og så mener jeg generelt ikke, transportsektoren er et godt sted at være i øjeblikket. DSV er et godt selskab, men forholdet mellem afkast og risiko taler ikke til deres fordel lige nu, som jeg ser det, siger Ricky Rasmussen.

RITZAU FINANS

Nordea: Køb hellere Mærsk end DSV 

Analyse: DSV foretrukken blandt konkurrenterne 

Kuehne + Nagel nedjusterer skøn for shipping 

Analytiker: Kuehne+Nagel tegner godt for DSV 

Relaterede artikler:

  • Foto: Ritzau Scanpix/Anders Find.

    Analyse: DSV foretrukken blandt konkurrenterne

    For abonnenter

  • Kuehne + Nagel nedjusterer skøn for shipping

    For abonnenter

  • Analytiker: Kuehne+Nagel tegner godt for DSV

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Liselotte Sabroe
Container

Maersk bekræfter skepsis over for global skat: "Vi var bekymrede"

Maersk betalte kun 3 pct. i skat af rekordresultat. Ifølge DR har rederiet arbejdet på at slippe for en ny minimumsskat i OECD.
  • Morten Bødskov bliver ny erhvervsminister med ansvar for dansk skibsfart
  • Overvismand: Statsstøtten til rederierne koster samfundet velstand

For abonnenter

Foto: Wallenius Wilhelmsen
Rederier

Wallenius Wilhelmsen vil satse mere på logistik på land

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Havne

Aarhus Havn gennemfører omstridt udvidelse på 43 hektar

Cadeler har hjemme i Ørestaden i København. Rederiet har bl.a. tidligere miljøminister Connie Hedegaard i bestyrelsen. | Foto: Magnus Møller
Miljø & Politik

Dansk rederichef om stop for havvind: "Vi står midt i orkanens øje"

For abonnenter

Foto: Karim Sahib/AFP/Ritzau Scanpix
Container

Overblik: Forstå tallene i Maersks årsregnskab på fem minutter

For abonnenter

Henrik Ramskov er en af fire partnere i ejerkredsen bag Navigare Capital Partners, som har flere danske pensionskasser som investorer. | Foto: Pr / Navigare Capital Partners
Tank

Shippingfond med pensionspenge går ind i nyt område efter køb af gasskib

For abonnenter

Læs også

Hamburg Süd blev grundlagt i 1871 og er kendt for sine røde skibe. | Foto: Christian Charisius/AP/Ritzau Scanpix
Container

Det koster Maersk flere milliarder at omdøbe Hamburg Süd

Det har skabt stor debat i shippingindustrien, at Maersk pensionerer navnet på Hamburg Süd og en stribe andre datterselskaber.

For abonnenter

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Container

Maersks topchef gør klar til at finde besparelser efter kollaps i fragtpriserne

Der er ikke umiddelbart lagt op til fyringer i Maersk, men omkostningerne skal ned ovenpå pandemiens fest, siger topchef Vincent Clerc.

For abonnenter

Photo: Jon Nazca/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Maersk lander endnu et historisk overskud

Maersk har for andet år i træk landet et historisk rekordresultat. Men den nye ledelse peger nu på betydelige dyk i resultatet det kommende år. 

For abonnenter

Job

  • Senior Financial Controller

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

  • Fleet Manager

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Vessel Manager Marine and QA

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Aarhus Havn gennemfører omstridt udvidelse på 43 hektar – 19.42
  • Wallenius Wilhelmsen vil satse mere på logistik på land – 15.37
  • Maersk bekræfter skepsis over for global skat: "Vi var bekymrede" – 15.03
  • Skuld går med i grønt samarbejde for søforsikring – 14.17
  • Shippingfond med pensionspenge går ind i nyt område efter køb af gasskib – 14.01
  • Dansk rederichef om stop for havvind: "Vi står midt i orkanens øje" – 13.21
  • Maersks topchef gør klar til at finde besparelser efter kollaps i fragtpriserne – 12.11
  • 2020 Bulkers optimistisk for det kommende år trods fald – 11.49
  • Oliepriserne bliver understøttet af nye tal om lagrene – 10.44
  • Danmarks eksport går tilbage: "Søtransporten er en stor del af forklaringen" – 10.31
  • Overblik: Forstå tallene i Maersks årsregnskab på fem minutter – 09.28
  • Det koster Maersk flere milliarder at omdøbe Hamburg Süd – 09.09
  • Maersk lander endnu et historisk overskud – 08.02
  • Equinor tjener stort på Europas energikrise – 07.53
  • Der flød flere containere igennem Kinas havne i 2022 – 07.43
Flere nyheder

Job

  • Senior Financial Controller

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

  • Fleet Manager

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Vessel Manager Marine and QA

Se flere jobs

Watch Job

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Endpoint Management Administrator

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

  • Om ShippingWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge