ShippingWatch

Analytiker: Kuehne+Nagel tegner godt for DSV

Regnskabet fra den schweiziske DSV-konkurrent Kuehne+Nagel tegner godt for det danske selskab. Det vurderer analytiker Michael Friis Jørgensen fra Alm. Brand Markets. Stigende containerrater kan ikke ryste DSV.

Regnskabet fra den schweiziske DSV-konkurrent Kuehne+Nagel tegner godt for det danske selskab. Det vurderer analytiker Michael Friis Jørgensen fra Alm. Brand Markets.

Han peger på, at selve regnskabet fra Kuehne+Nagel ser rimeligt pænt ud på såvel toplinie som bruttomargin. Og det er netop her, man kan lave en direkte sammenligning mellem de to selskaber.

"Ser man ned igennem tallene, er det et stærkt plus for DSV, at Road-divisionen er det stærkeste kort på trods af, at man frygter for den europæiske økonomi. DSV er endnu stærkere eksponeret på området, så det er en kraftig pil opad, siger Michael Friis Jørgensen.

Han lægger ikke meget vægt på Kuehne+Nagels bundlinje, der er præget af omkostninger i forbindelse med beskæring af den aggressive strategi, som blev lagt for dagen i starten af året.

Heller ikke stigende container-rater kan ryste DSV, mener han.

"At der er pres på container-divisionen er jo på grund af de stærkt stigende rater. Det er forventet og indregnet i estimaterne," lyder det.

Til gengæld vil en forholdsvis svag udvikling i Luftfragt trække ned i det samlede regnskab, vurderer analytikeren.

"Alle statistikker gennem de sidste måneder har vist, at en nulvækst (i luftfragt, red.) ikke holder i år. Så toppen af DSV's interval bliver nok svær at nå på grund af luftfragt-udviklingen. Men hvis man ser på marginen, så er den faktisk stærk. Så selv om der er faldende volumener, så kan transportørerne ikke holde deres priser, og det tjener speditørerne godt på. Men at volumen skal ned i luftfragt er ikke nogen overraskelse," siger Michael Friis Jørgensen.

"Så alt i alt ligger det inden for, hvad DSV har ventet i indeværende år. Så deres forventningsinterval bør helt klart holde, selv om man godt kunne være blevet nervøs for den skrantende økonomi," siger han.

RITZAU FINANS

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs