Analytiker: Det ser bedre ud for Maersk Line

Otto Friedrichsen fra Formuepleje er væsentlig mere optimistiske omkring Maersk Line, end selskabet tidligere har været. Det er specielt det gennemførte rateløft, der glæder.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line
RITZAU FINANS

Foråret og starten af sommeren har været skuffende vejrmæssigt i Danmark, men på A.P. Møller - Mærsks hovedkvarter i Esplanaden kan der alligevel være solskinshumør frem mod regnskabet for andet kvartal, der præsenteres i midten af august.

Ved regnskabet for første kvartal, der blev fremlagt i maj, opjusterede Mærsk-gruppen forventningerne - både for hele koncernen og for containeraktiviteterne i Maersk Line og søsterrederierne. For containerdelen ventes der "et negativt til neutralt resultat i 2012, baseret på en forventning om, at forbedrede fragtrater siden marts 2012 vil fortsætte", forlød det i regnskabet, der også advarede om stor følsomhed over for ændringer i markedsbalancen.

Indtil videre har markedsvindene blæst Mærsks vej, da der både har været brede ratestigninger og relativt stor disciplin blandt konkurrenterne i branchen, fortæller Formueplejes Otto Friedrichsen, der følger Mærsk-aktierne.

Altafgørende rateløft

- Vi ser ganske positivt på det. Det ser positivt ud på raterne, hvor rederierne over en længere periode har formået at få rateløft igennem. Det er altafgørende for at få rettet op på situationen fra efteråret 2011, siger Otto Friedrichsen til Ritzau Finans.

I gennem andet halvår af 2011 dykkede fragtraterne på containerfart til stærkt tabsgivende niveauer, og sammenlagt med stigninger i olieprisen og dermed øgede brændstofomkostninger betød det milliardtab til Maersk Line og flere af de store rivaler.

Nu er situationen dog noget mere opløftende, idet raterne på flere ruter, blandt andet den vigtige Asien-Europa-fart, er steget voldsomt takket være ihærdige rederier, der gentagne gange har indført rateforhøjelser og ikke har følt sig fristet til at sende nye skibe i søen og sejle til lavere priser.

Tallene viser også en tydelig forbedring for rederierne - for eksempel er spotraten på at fragte en tyvefodscontainer fra Shanghai til Nordeuropa steget til 1828 dollar ifølge de seneste tal fra SCFI-indekset. Det er næsten en firdobling i forhold til bundniveauet fra december 2011 på 490 dollar.

- Set i vores optik har der været god branchedisciplin. Ratestigningerne har været nogenlunde holdbare indtil videre, og det er ekstremt interessant, om nogle bliver fristet til at aktivere kapacitet, som de ellers har taget ud af markedet, hvis de kan få en forretning på det, siger Otto Friedrichsen.

Opjustering er mulig

Beat Keiser, Mærsk-analytiker hos franske Cheuvreux, sagde tidligere på ugen til Bloomberg News, at han ser en opjustering af forventninger på containerområdet som "sandsynligt", når A.P. Møller - Mærsk aflægger næste regnskab. Herhjemme har Jyske Bank for nylig hævet sin anbefaling på Mærsk-aktierne til "køb" i lyset af sommerens rateforhøjelser.

Otto Friedrichsen erklærer sig enig i, at prognosen fra sidste regnskab ser konservativ ud. Men han er ikke sikker på, at det vil munde ud i en opjustering endnu.

- Umiddelbart kunne man godt forvente en opblødning, men vi er kun halvvejs i året, og der er stadig et halvår at køre på endnu. Men det ser væsentligt bedre ud end tidligere, fastslår Otto Friedrichsen fra Formuepleje.

Der er dog stadig mange risikomomenter, påpeger han.

- Der er ingen tvivl om, at usikkerheden stadig er der. Vi så bare i dag, at de kinesiske væksttal faldt under 8 pct. for første gang i tre år, så aktiviteten er måske ikke så voldsom i Asien, som man havde ventet, og det lægger et pres på industrien. Det er noget, der gør investorerne bekymrede, siger Otto Friedrichsen.

A.P. Møller - Mærsks regnskab for første halvår offentliggøres tirsdag 14. august.

 

AF RITZAU FINANS

Containerrater dykker igen 

Maersk Line sparede brændstof for 550 mio. kr. over tre år 

Medier: Ændring i Maersk Line-service rammer havn  

Maersk Line bag stor vækst i verdens containerflåde 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også