ShippingWatch

Maersk Line sparede brændstof for 550 mio. kr. over tre år

Siden 2009 har Maersk Line indført målingsinstrumenter, såkaldte Key Performance Indicators (KPI), ombord på skibene for at måle udviklingen inden for energiforbrug, sikkerhed, daglige driftsomkostninger og samarbejde.

Foto: Maersk Line

A.P. Møller - Mærsks containerrederi, Maersk Line, har over tre år sparet 90 mio. dollar - eller 550 mio. kr. i dagens kurser - på at sejle mere effektivt på de syv have og bruge mindre brændstof. Det fortæller rederiet i en pressemeddelelse.

Siden 2009 har Maersk Line indført målingsinstrumenter, såkaldte Key Performance Indicators (KPI), ombord på skibene for at måle udviklingen inden for energiforbrug, sikkerhed, daglige driftsomkostninger og samarbejde. Men kun energimåleren er der sat kroner og øre på - og det viste sig altså at være ganske mange kroner.

Arbejdet på at nedbringe brændstofomkostningerne har været særligt relevant i de senere år, da en stigende oliepris har trukket prisen på "bunker fuel" til containerskibe op i det røde felt. I 2011 brugte Mærsks containerskibe i gennemsnit 35 pct. flere penge per ton brændstof i forhold til 2010.

Da raterne samtidig var i frit fald, var det næsten umuligt for rederiet at sende brændstofstigningerne videre til kunderne. Brændstof udgjorde 26 pct. af Maersk Lines udgifter i 2011 mod 21 pct. året før. Det fik rederiet til at opfinde "super slow steaming," hvor skibene sejler på omtrent 10 pct. af motorkraften for at komme længere på literen.

Maersk Line vil spare 1,3 mia. USD årligt i brændstof fra 2014

Maersk Line: Miljøsyndere skal betale mest  

Maersk Line vil skærpe miljøkrav til rederierne 

 

RITZAU FINANS

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs