ShippingWatch

Maersk Line vil spare 1,3 mia. USD årligt i brændstof fra 2014

En reduktion af bunkeromkostninger er helt afgørende for, at Maersk Line igen bliver en overskudsgivende forretning, siger Søren Andersen, chef for rederiets Vessel Management, til Mærsk Post. Brændstofbesparelser vil bl.a. indgå i fremtidige timecharteraftaler. Flere hundrede skibe skal opgraderes.

Maersk Line stiler efter at nedbringe det samlede forbrug af brændstof med 22 procent i 2014. En reduktion af bunkeromkostninger via ny teknologi, design og slow steaming spiller en helt afgørende rolle for at få rederiet profitabelt tilbage, siger Søren Andersen, chef for Vessel Management i Maersk Line, i det seneste nummer af Mærsk Post.

Den største udgiftspost

Brændstof er den største enkeltomkostning i Maersk Line. Sidste år steg den gennemsnitlige bunkerpris med 35 procent i løbet af 2011. Rederiet brugte i alt 9,4 mio. ton brændstof, der beløb sig til i alt 5,8 mia. USD. Vel at mærke på et tidspunkt, hvor kunderne betalte mindre for at få fragtet en container fra A til B i et år med et regulært ratekollaps for rederne.

"Vi har taget nogle store skridt de sidste fem år i forhold til at blive mere effektive. Med de initiativer, vi har planlagt de næste to år, bliver vi i stand til at reducere vores forbrug yderligere og ganske betydeligt," siger Søren Andersen.

Belønningen

Belønningen for at nedbringe brændstofforbruget med 22 procent i løbet af 2014 er en besparelse på ca. 1,3 mia. USD om året eller mere end dobbelt så meget i forhold til det beløb, rederiet tabte i 2011.

Spareplanen er opdelt i fem punkter: En optimering af det globale rutenet, effektivitet i sejladsen, timecharter partnerskaber, design- og teknologirelateret retrofitting (miljøforbedringer) og mere effektiv planlægning af den samlede flåde.

Ifølge Maersk Post vil hovedparten af 200 Maersk-ejede skibe bl.a. blive udrustet og opgraderet med den nyeste teknologi over de kommende fem år. Og i fremtiden vil energibesparende tiltag  indgå i timecharteraftaler.

 

Smedegaard: Timingen for Triple-E er perfekt 

Maersk Lines nye gigantskibe skræmmer 

 

 

  

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs