Maersk Line vil spare 1,3 mia. USD årligt i brændstof fra 2014

Maersk Line stiler efter at nedbringe det samlede forbrug af brændstof med 22 procent i 2014. En reduktion af bunkeromkostninger via ny teknologi, design og slow steaming spiller en helt afgørende rolle for at få rederiet profitabelt tilbage, siger Søren Andersen, chef for Vessel Management i Maersk Line, i det seneste nummer af Mærsk Post.
Den største udgiftspost
Brændstof er den største enkeltomkostning i Maersk Line. Sidste år steg den gennemsnitlige bunkerpris med 35 procent i løbet af 2011. Rederiet brugte i alt 9,4 mio. ton brændstof, der beløb sig til i alt 5,8 mia. USD. Vel at mærke på et tidspunkt, hvor kunderne betalte mindre for at få fragtet en container fra A til B i et år med et regulært ratekollaps for rederne.
"Vi har taget nogle store skridt de sidste fem år i forhold til at blive mere effektive. Med de initiativer, vi har planlagt de næste to år, bliver vi i stand til at reducere vores forbrug yderligere og ganske betydeligt," siger Søren Andersen.
Belønningen
Belønningen for at nedbringe brændstofforbruget med 22 procent i løbet af 2014 er en besparelse på ca. 1,3 mia. USD om året eller mere end dobbelt så meget i forhold til det beløb, rederiet tabte i 2011.
Spareplanen er opdelt i fem punkter: En optimering af det globale rutenet, effektivitet i sejladsen, timecharter partnerskaber, design- og teknologirelateret retrofitting (miljøforbedringer) og mere effektiv planlægning af den samlede flåde.
Ifølge Maersk Post vil hovedparten af 200 Maersk-ejede skibe bl.a. blive udrustet og opgraderet med den nyeste teknologi over de kommende fem år. Og i fremtiden vil energibesparende tiltag indgå i timecharteraftaler.
Smedegaard: Timingen for Triple-E er perfekt
Maersk Lines nye gigantskibe skræmmer