ShippingWatch

Smedegaard: Timingen for Triple-E er perfekt

Selvom de første røster er begyndt at tvivle på "den rettidige omhu" for de 20 18.000 teu Triple-E skibe, som Maersk Line indsætter fra sommeren 2013, fastholder Maersk Gruppens CEO, Nils Smedegaard Andersen, at tidspunktet er det rigtige.

Maersks Lines nye mega-containerskibe, den såkaldte Triple-E serie med plads til 18.000 containere, bliver indsat på det rigtige tidspunkt, selvom markedet for de store containerskibe, der frem for alt benyttes på Asien-Europa linjen, i dag er mere end mættet.

CEO i Maersk Gruppen, Nils Smedegaard Andersen, mener, at beslutningen om at bestille, bygge og indsætte de store skibe fra juni 2013 er helt rigtig. Skibene vil kunne give Maersk den fordel, som kan gøre en forskel i forhold til de konkurrerende rederier på strækningen.

"Der er tale om i alt to ordrer, som samlet giver en kapacitet, der svarer til 15 procent af den eksisterende. Målet er ikke at forøge vores markedsandel på containerområdet, som er 16 procent i dag, og som vi ikke har ambitioner om at gøre større. Men med TripleE kan vi skære væsentligt i omkostningerne og reducere udslippet af CO2 betragteligt. Indsættelsen vil ske samtidig med, at anden tonnage bliver scrappet. Så det var en god beslutning," siger Nils Smedegaard Andersen til ShippingWatch.

 

Dramatisk effekt

Analysechef Martin Dixon fra det internationale analysefirma Drewry oplyste for nylig, at "alene bestillingen af disse skibe har haft en dramatisk effekt på markedet og har fået konkurrerende rederier til at skynde sig med at bestille tilsvarende store skibe. Det har skabt en situation med vedvarende overkapacitet og volatile fragtrater og har utvivlsomt opmuntret til en kamp om markedsandele og sidste års ratekollaps, da rederierne forsøgte at øge deres kritiske masse for at retfærdiggøre deres investeringer i disse store skibe.”

Drewry forventer endvidere, at spotraterne, som ellers har været pænt stigende de seneste par måneder, allerede i 2. halvår i år kommer under fornyet pres på grund af overkapacitet og den omstændighed, at rederne introducerer nye skibe.

Ikke bekymret

Men Nils Smedegaard deler ikke forventningen om, at containerraterne små småt er ved at vende, efter at en samlet branche i kølvandet på Maersk Line afsluttede mange måneders priskrig og begyndte at sætte priserne op i starten af 2012.

"Jeg deler ikke bekymringen for, at raterne vil falde igen. Jeg tror, markedet har erkendt, at det er nødvendigt at have en prisdisciplin, alene fordi det rateniveau, vi så, var ufornuftigt. Jeg er heller ikke enig med dem, der ser en stor kapacitetstilvækst. Det er der ikke tale om. Den er forholdvis beskeden, og man ser ofte, der kommer mere tonnage ind op til højsæsonen. Et tredje element, som nogle overser, er at containerrederierne over en kam har besluttet at sejle langsommere, og det tror jeg, de vil blive ved med, og det er godt for indtjeningen. Samlet set tror jeg derfor, vi vil se en forbedring i indtjeningen de kommende kvartaler inden for Maersk Line," siger Smedegaard.

Flere tegn på sprækker i rederisamarbejder 

Nu rammer de store containerskibe vandet  

Maersk Lines nye gigantskibe skræmmer 

 

Mere fra ShippingWatch

CMA CGM forventer kraftigt fald i fragtraterne

Udsigterne for containermarkedet ser noget mere dystre ud i den kommende tid, vurderer franske CMA CGM. Containerrederiet noterede dog stadig vækst på både top- og bundlinje i tredje kvartal.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs