En del af Watch Medier

ShippingWatchtirsdag31. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
23.05.2012kl. 11.47

Maersk Line: Miljøsyndere skal betale mest

Det vil give god mening, hvis investeringer i de mest energieffektive skibe belønnes i en kommende klimaaftale for søfarten. Det er til gengæld ikke hensigtsmæssigt, hvis EU gennemfører en regional klimaaftale. Det bør ske i IMO, siger Jacob A. Sterling, chef for klima og miljø i Maersk Line.
af OLE ANDERSEN

EU bør hellere bruge kræfterne på at få en global klimaaftale på plads for skibsfarten, end på at udarbejde en regional aftale, mener Maersk Line.

"CO2 er et globalt problem, og derfor skal CO2-regulering af skibsfarten vedtages globalt af den Internationale Maritime Organisation, IMO," sigerJacob A. Sterling, chef for klima og miljø i Maersk Line.

Klimakommissær Connie Hedegaard arbejder i øjeblikket med fire modeller for, hvordan CO2-udledningen fra skibsfarten kan begrænses mest muligt i EU. En af modellerne går ud på, at der lægges en afgift på bunkerolie. Pengene skal så indgå i en klimafond.

En brændstofafgift

Maersk Line har i længere tid presset på for, at IMO vedtager global CO2-regulering efter denne model – altså en brændstofafgift, som vil øge incitamentet til at investere i energieffektive skibe, som bruger mindre brændstof.

”Som udgangspunkt mener vi, at regional CO2-regulering er en dårlig ide. Vi ser langt hellere en global regulering, så vi bliver mødt med de samme krav over hele kloden. Regional regulering kan fjerne fokus på behovet for global regulering, og vi risikerer at ende med et kludetæppe af forskellige CO2-reguleringer, som peger i vidt forskellige retninger, og som er bøvlede at administrere for rederierne.” siger Jacob A. Sterling

”Optimalt set, så skal en CO2-regulering udformes, så energieffektive skibe tilgodeses. Det vil skabe et stort incitament for investeringer i energieffektive skibe. Det er sund fornuft og giver gode mening, at jo mindre CO2, skibene udleder, jo mindre skal de betale. For det betyder jo, at dem, der sviner mest, betaler mest."

 

Triple-E på vej

Maersk Line har 20 nye Triple-E skibe på vej. Det er ikke alene de største containerskibe, verden endnu har set, men også de mest energieffektive. Skibene har en kapacitet på 18.000 teu og leveres i perioden 2013-2015. Den første af i alt seks Triple-E i leveres i løbet af juli og august næste år, ni skibe følger i 2014 og fem i 2015.

Ligesom Danmarks Rederiforening må også Maersk Line erkende, at det har været svært at nå til enighed i IMO om en global aftale. Samtidig hæfter man sig dog ved, at IMO faktisk tog det første skridt sidste år med vedtagelsen af et energieffektivitets-indeks for nye skibe.

Store uenigheder i IMO

”Vi håber, at man snart når til enighed om en egentlig CO2-aftale for skibsfarten. EU har i længere tid sagt, at man vil udarbejde regional CO2-regulering, hvis ikke IMO kom frem til en global aftale. Og vi må jo desværre konstatere, at der stadig er store uenigheder i IMO”.

"EU har talt meget for at udvide unionens kvoteordning (ETS) til også at omfatte skibsfarten. Det synes vi er en meget dårlig ide. Kvoteprisen svinger meget, hvilket gør det meget svært at forudsige vores brændstofudgifter, som jo udgør en meget stor del af vores samlede driftsomkostninger. Dertil kommer, at ordningen er svær at administrere, og vi frygter, det vil være for nemt at omgå den.”

”Hvis EU skal udarbejde regulering af CO2 for skibe, så bør man lægge sig tæt op ad de forslag, der er på bordet i IMO, og skrive ind i aftalen, at den fjernes igen, så snart en global aftale er forhandlet på plads.”

Skibsrederne presses til EU-klimaaftale efter skuffelse i IMO 

Smedegaard: Timingen for Triple-E er perfekt 

 

Relaterede artikler:

  • Foto: Rederiforeningen

    Skibsrederne presses til EU-klimaaftale efter skuffelse i IMO

  • Smedegaard: Timingen for Triple-E er perfekt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Clodagh Kilcoyne/Reuters/Ritzau Scanpix
Miljø & Politik

Maersk og tysk startup vil synliggøre CO2-udslip fra international e-handel

I samarbejde med den tyske startup Cozero vi Maersk udvikle værktøjer til at opgøre CO2-udslippet fra international pakkeomdeling.
  • Maersk gennemfører opkøb af hollandsk logistikselskab
  • Medie: Maersk tæt på at købe logistikselskab i milliardhandel

For abonnenter

Foto: Mohamed Abd El Ghany/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår

For abonnenter

Foto: Wärstilä
Leverandører

Wärtsilä må tage kæmpetab på sin exit fra Rusland

For abonnenter

Foto: Wilson Asa
Rederier

Wilson forventer stærkere år trods flere skibe og udgifter

For abonnenter

Foto: Jonas Walzberg/AP/Ritzau Scanpix
Container

ONE sætter nye tal på kollapset: Vigtig rute faldt med 26 pct.

For abonnenter

Foto: Colourbox
Miljø & Politik

Græsk tankreder skal samarbejde med Singapores grønne center

For abonnenter

Læs også

Foto: Jonas Walzberg/AP/Ritzau Scanpix
Container

ONE sætter nye tal på kollapset: Vigtig rute faldt med 26 pct.

Ocean Network Express blev hårdt ramt af fragtraternes nedtur i slutningen af sidste år. Især faldet i spotraterne på de vigtige ruter fra Asien til USA og Europa sænkede selskabets omsætning og overskud.

For abonnenter

Foto: Mikhail Klimentyev/AFP/Ritzau Scanpix
Offshore

Oliesanktion rammer Putins økonomi – nu ønsker flere at stramme grebet

Ny embargo og pres på oliepriserne skal stække den russiske krigsøkonomi yderligere. Minister advarer imod, at Europa mister »strategisk aktiv«, hvis sanktionerne går for vidt.

For abonnenter

Foto: Mohamed Abd El Ghany/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår

Hapag-Lloyd og ONE bekræfter, at festen sluttede brat i slutningen af 2022. Analysedirektør mener, at mange rederier er blevet taget på sengen.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Maersk og tysk startup vil synliggøre CO2-udslip fra international e-handel – 13.58
  • Wilson forventer stærkere år trods flere skibe og udgifter – 13.30
  • Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår – 11.55
  • Græsk tankreder skal samarbejde med Singapores grønne center – 11.25
  • Hollandsk gasleverandør køber to tankere til flydende naturgas – 11.09
  • Schweizisk-belgisk duo vil udvikle ammoniak-motor til tørlastskibe – 10.38
  • Wärtsilä må tage kæmpetab på sin exit fra Rusland – 09.35
  • Oliepriserne falder med forventede rentestigninger – 09.10
  • ONE sætter nye tal på kollapset: Vigtig rute faldt med 26 pct. – 08.18
  • Hapag-Lloyd tjente milliarder trods fald mod slutningen af året – 07.56
  • Shippingbank kaster sig over bilrederier og har allerede givet det første lån – 07.48
  • Oliesanktion rammer Putins økonomi – nu ønsker flere at stramme grebet – 30. jan.
  • Boskalis skal hjælpe østat med at klimasikre stort projekt – 30. jan.
  • Total Energies undersøges for greenwashing – 30. jan.
  • Flaskehalsene er løsnet op på begge kyster i USA – 30. jan.
Flere nyheder

Job

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Fleet Manager

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Watch Job

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Senior Porteføljemanager

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

Se flere jobs

Job

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Fleet Manager

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge