Maersk Line bag stor vækst i verdens containerflåde

Mens pengene fossede ud af verdens tyve største containerrederier, har de selvsamme rederier samlet set øget deres flåde med 6,5 procent de sidste 12 måneder.  Maersk Line og Mediterranean Shipping Co., verdens to største containerrederier, stod for over halvdelen af den tilførte kapacitet, skriver Alphaliner.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line

Verdens 20 største containerrederier har øget deres samlede kapacitet med 844.000 teu i løbet af de sidste 12 måneder, mens de på samme tid måtte indkassere enorme tab. Maersk Line og Mediterranean Shipping Co. (MSC), verdens to største containerrederier, tegner sig tilsammen for over halvdelen af den nye, tilførte kapacitet med henholdsvis 232.000 og 218.000 siden 2011, skriver Alphaliner ifølge Journal of Commerce.

De store containerrederiers samlede kapacitet voksede med 6,5 procent og varierede blandt de enkelte rederier fra to procent og op til 19 procent. Mitsui OSK, CSCL and COSCO tegner sig for de største procentvise stigninger med en vækst i kapaciteten på henholdsvis 19,4 procent, 18,2 procent og 16 procent.

Chile’s CSAV og Israelske Zim, der har fremvist nogle af de største underskud i industrien, er de eneste i top 20, der har skåret ned på deres flåde.

Maersk Lines kapacitet voksede 9,8 procent, MSC med 10,9 procent, mens franske CMA CGM og verdens 3. største øgede sin kapacitet med 4,4 procent.

Maersk Lines drev en flåde på 2,61 mio. teu og med en markedsandel på i alt 15,8 procent. Tæt forfulgt af MSC med en markedsandel på 13,4 procent og CMA CGM med 8,1 procent af verdensmarkedet.

Drewry ser skeptisk på udviklingen i containermarkedet 

Berenberg-analyse: Ratestigning ikke med i Maersk-kurs 

Alphaliner: Oplagt containerflåde skrumper yderligere 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også