Evergreens endelige beslutning om at chartre og indsætte ti 13.400 teu containerskibe på Asien-Europa fra næste år mener SeaIntel ikke er den game changer, der kan få læsset til at vælte på ruten, hvor rederierne lige nu er enige om at hæve raterne. Andre analytikere har ellers peget på, at beslutningen fra det taiwanesiske rederi villle få en betydelig negativ effekt på markedet.
"De ti skibe betyder ikke meget i den store sammenhæng," siger adm. direktør Lars Jensen, SeaIntel, der tror på, at branchen i år vil klare sig godt, fordi det er lykkedes at komme igennem med og indtil videre fastholde ratestigninger og sejle langsommere for at spare brændstof. Udfordringen er mere, hvad der kommer til at ske i 2013, peger han på. For her er der udsigt til væsentligt mere tonnage, og Evergreens skibe er kun en mindre del af det.
Allerede abonnent? Log ind.
Læs hele artiklen
Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.
- Adgang til alle låste artikler
- Modtag vores daglige nyhedsbreve
- Fuld adgang til vores app