ShippingWatch

Maersk Line: Daily Maersk er et halvt år før budget

Med 34 procent mere forretning er Daily Maersk allerede der, hvor Maersk Line havde forventet det ville være ved udgangen af 2012, oplyser rederiet til ShippingWatch. Læs hvordan Daily Maersk skal udvikles:

Maersk Lines nye concept, Daily Maersk, med daglige anløb af europæiske havne fra Asien, har udviklet sig så positivt, at den business case, rederiet havde forventet ved udgangen af 2012, allerede er indfriet. Volumen på de strækninger, Daily Maersk dækker, er steget med 34 procent. Det oplyser Maersk Lines Chief Trade & Marketing  Officer Vincent Clerc i et interview med ShippingWatch, hvor han både fortæller om udviklingen indtil nu og tankerne om, hvordan Daily Maersk kan bredes ud i fremtiden.

”Daily Maersk er noget, vi er meget glade for. Det er operationelt en stor succes for os, for vi har kunnet bevise, at vi er i stand til at levere over 98 procent til tiden, og vi har også haft et par uger, hvor vi har været 100 procent til tiden uden en eneste forsinket container. Det er en enorm forbedring både for os selv og for branchens generelle pålidelighed.”

Vokser over forventning

”Vores overraskelse har været, at Daily Maersk er vokset så hurtigt. I dag har vi den businees case, som vi havde forventet at have ved slutningen af 2012, så man kan sige, at vi er foran, og at det har udviklet sig hurtigere, end vi havde regnet med. Nu har det stabiliseret sig, så vi vurderer, om vi har nået et slags glass ceiling, og om det så går noget langsommere herfra.”

Tilgangen af volumen er frem for alt kommet fra Maersk Lines eksisterende kunder, der har hævet deres transportvolumen med rederiet fra 30 til 40 procent, eller i andre tilfælde fra 40 til 60 procent – og ikke nødvendigvis nye kunder, der er kommet til.

”Vores markedsandel er vokset markant ud af øst og syd Kina og ind til Tyskland, UK og Holland. Hvis man kigger på august og september før implementeringen i oktober sidste år og sammenligner med på januar 2012 og fremefter, så er vi vokset over 30 procent i de korridorer (ruter, red.) specifikt. Det vi måler det på, er den andel af containere, vi laster ift. totalen, og der kan vi se, at den er vokset helt præcis 34 procent. Det er på basis af et marked, der vokser lige nu mellem 0 og 2 procent,” påpeger Vincent Clerc.

Han tilføjer, ”konkurrenterne ikke har kunnet lide conceptet,” og at det var den direkte årsag til de nye alliancer, der blev skabt i kølvandet på Daily Maersk.

Lille konkurrence

”Indtil videre kan vi dog ikke rigtig mærke, at det har så stor en indflydelse på os, som Daily Maersk måske har haft på dem. Daily Maersk er stadigvæk meget unikt. Der er ikke nogen af konkurrenterne, der er kommet i nærheden af at have den hyppighed, stabilitet og pålidelighed, som vi har. Derfor kan vi sidde med et højt ro og tiltro til det produkt, vi har.”

Har I også det rigtige produkt, hvis man kigger fremad?

”For Asien-Europe har vi det rigtige produkt. Dermed ikke forstået, at vi så bare holder fast i det, som det er. Vi videreudvikler produktet, og Daily Maersk skal kunne tilpasses til de behov, som kunderne har, og de behov bliver mere og mere krævende for hvert år. Så vi arbejder på, hvad vi kan gøre bedre.”

 Kan du sige noget om hvordan Daily Maersk kan udvikles?

”Der er forskellige måder at gøre det på. Det ene ville være at udvikle dækningen. I dag har vi en række korridorer, hvor vi tilbyder Daily Maersk – vi kunne se om der var flere korridorer, eller flere havne på de eksisterende korridorer, der skal inddrages. Vi kunne også udvide nogle andre af Daily Maersk’s produktegenskaber.: At gøre det endnu nemmere for kunderne at ordne toldpapirer, så de kan komme lettere gennem terminalen. Der er også masser af muligheder i at udvide servicen på indlandsdelen, f.eks. i UK eller Central Europa, hvor vi har nogle projekter som vi kigger på. ”

Mere Daily Maersk

Skal I have en større markedsandel?

”Det handler ikke om markedsandel totalt, men vi vil selvfølgelig foretrække at have lidt mere af det, der er i Daily Maersk korridorer og lidt mindre af det der er uden for Daily Maersk korridorer, for det er ligesom der vores produkt kan give den største fordel til vores kunder. Der er nok en naturlig grænse mellem den markedsstørrelse som vi arbejder med i Daily Maersk og det segment af kunder, hvor vores value proposition er interessant,” lyder der fra Vincent Clerc.

Daily Maersk blev rullet ud i oktober sidste år. Men allerede for et år siden, i juni 2011, lavede Maersk Line sin såkaldte behind-the-scenes test af conceptet.

Maersk Line klar til at handle i akut krise 

Maersk Line: Daily Maersk 6 months ahead of budget 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mere fra ShippingWatch

Höegh Autoliners går med i klimakoalition

Det norske bilrederi Höegh Autoliners indtræder i klima-alliancen First Movers Coalition, der også tæller Maersk, som ”frontløbere på bæredygtighedsområdet i deres sektor”.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs