Containerindeks falder 1,7 pct.
![Foto: Hyundai Merchant Marine](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4697755.ece/ALTERNATES/schema-16_9/11.jpg)
Der er tegn på et nyt fald i containerraterne, hvis det anerkendte kinesiske SCFI-indeks (Shanghai Containerized Freight Index) står til troende.
SCFI-indekset faldt 24,6 point - eller 1,7 pct. - i ugen frem til torsdag, viser tal fra Shanghai Shipping Exchange.
Indekset måler spotprisen på at få en container fragtet fra Shanghai til en række destinationer. Nordeuropæiske destinationer tæller 20 pct. i indekset, og prisen til havne i Middelhavet tæller 10 pct.
Containerrederierne, med A.P. Møller - Mærsks Maersk Line med på frontlinjen, har på den seneste tid kæmpet for at løfte raterne og indføre højsæsontillæg. For Maersk Lines vedkommende skulle det være på 350 dollar per tyvefodscontainer med effekt fra 15. juni - efter en forsinkelse fra 1. juni. Andre har skubbet deres tillæg til juli.
De nærmere detaljer om ugens udvikling på den for Maersk Line så vigtige rute mellem Asien og Europa offentliggøres senere. Men hvis den følger med ned, vil det tyde på dårligt held med at indføre de vigtige højsæsontillæg.
RITZAU FINANS
Maersk Line: Vi ved at vi står alene
Fearnley tror ikke på højsæsontillæg
Relaterede artikler
Maersk Line: Vi ved at vi står alene
For abonnenter
Fearnley tror ikke på højsæsontillæg
For abonnenter
Maersk Line indfører højsæsontillæg på Asien-Europa
For abonnenter