ShippingWatch

Alphaliner: Store kunder går fri af ratehop

Der er stor forskel på den betalte rate mellem Asien og USA, hvis man kigger på kunder, der får sejlet containere i spotmarkedet i forhold til kunder, der sejler på længere kontrakter. Det skriver Alphaliner i sit ugentlige nyhedsbrev.

Foto: Maersk Line

Kunder med containerkontrakter betaler en væsentligt lavere rate for containertransport, end kunder i spotmarkedet gør. Det skriver Alphaliner i analysehusets ugentlige nyhedsbrev.

"Beviserne antyder, at højsæsontillæget er blevet ujævnt fordelt, hvor spotmarkedet bærer hovedparten af byrden fra højsæsontillægene, mens ratestigningen ikke påvirkede kontraktraterne for de store lastejere (Beneficial Cargo Owners). Eftersom spotmarkedet domineres af Non-vessel Operating Common Carriers (NVOCC), har dette skabt et tostrenget fragtmarked, hvo NVOCC'er nu betaler mellem 600 og 1.000 dollar mere per feu end BCO'er," skriver Alphaliner.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Nu er det produkttankrederier som Torm, Norden og Odfjells tur til at holde indtjeningsfest. Maersks topchef, Søren Skou, må derimod forsvare rederiets lave skattebetaling, mens DFDS er lun på flere opkøb i logistik og har pengene til det.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs