En del af Watch Medier

ShippingWatchtirsdag31. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
20.06.2012kl. 06.20

Flere danske skibe sejler under fremmed flag

Siden 2004 er andelen af danske skibe under fremmed flag i forhold til den samlede handelsflåde steget og steget, viser tal fra Skat. Det er et udtryk for, at danske rederier søger derhen, hvor væksten er, siger vicedirektør Jan Fritz Hansen, Danmarks Rederiforening.
af OLE ANDERSEN

Danske rederier sejler i stigende omfang skibe under fremmed flag i lande uden for EU, selv om den attraktive tonnagebeskatning indført i Danmark i 2002 netop skulle sikre, at danske redere bevarede og udbyggede deres flåde i DIS.

ShippingWatch har indhentet tal fra Skat, en oversigt over fordelingen af indberettet ejet bruttotonnage, der viser, at andelen af dansk-ejede skibe under tonnagebeskatning procentvis har været støt faldende siden 2004 eller stort set siden, at statsstøtteordningen blev indført i Danmark med EU-Kommissionens godkendelse.

Andelen af danske skibe registreret uden for EU udgjorde i indkomståret 2010 knap 18 procent mod godt fire procent i 2004. Andelen er steget over en periode, hvor den samlede tonnage i DIS er steget markant. I 2004 var 95,7 procent af den danske handelsflåde omfattet af tonnageskatten. Ved udgangen af 2010 var andelen faldet til 82,1 procent.

"Det er et udtryk for, at der er god vækst i økonomien ude i Fjernøsten. Den danske flåde er vokset kraftigt i denne periode siden 2004, men den er også vokset markant uden for. Derfor skruer nogle redere op for investeringerne derude, og det har ikke nødvendigvis noget med rammevilkårerne herhjemme at gøre," siger Jan Fritz Hansen.

Foto: SKAT
Foto: SKAT

EUs betingelser

Udviklingen i udflagningen blandt rederier hjemhørende i Danmark og i andre af EUs medlemslande fik i 2005 EU-Kommissionen til at stramme op på reglerne for at sikre, at de attraktive skatteregler også bidrager til vækst og beskæftigelse i EU. Fra 1. juni 2005 blev det derfor en betingelse for danske og andre rederier hjemhørende i EU, at de skal fastholde eller forøge den procentdel af rederiet ejede bruttotonnage registreret i et af EUs medlemslande, hvis de ønsker at gøre brug af tonnageskattteordningen.

I EUs guidelines, der er indskrevet i dansk lov, skal andelen af skibe under EU-flag som hovedregel udgøre mindst 60 procent af et rederis samlede flåde. I modsat fald skal rederne beskattes efter de almindelig regler i skattelovgivning. Jan Fritz Hansen tvivler på, at ret mange danske rederier er tæt på grænsen:

"Hvis et rederi overskrider grænsen, beskattes det jo bare på almindelige vilkår," siger han.  

Problemer i Tyskland

Tyske rederier har i øjeblikket svært ved at leve op til de grundlæggende forudsætninger, der skal opfyldes, hvis EU-Kommissionen skal tillade tonnagebeskatning i medlemslandene. Og udviklingen i den tyske handelsflåde går den forkerte vej på grund af stigende udflagning til 3. lande. Derfor  er tyske redere under pres fra EU-Kommissionen og har lovet at bringe flere skibe under EU-flag i 2012 for at undgå, at udflagningen får negative konsekvenser for tonnageskatten.

EU-Kommissionen vurderer i disse måneder de forskellige medlemslandes statsstøtteordninger i søfarten, for Danmarks vedkommende DIS og tonnageskatten, og som tidligere omtalt på ShippingWatch ventes en afgørelse i løbet af efteråret.

Også Grækenland, verdens måske største søfartsnation, fik for nylig en løftet pegefinger fra EU-Kommissionen.

Udflagning truer EUs accept af tysk tonnageskat 

Udflagning af skibe kan provokere EU-Kommissionen

Mærsk: Intra-Asien er stærk lige nu

Mærsk fordobler antal skibe under Singapore-flag 

Relaterede artikler:

  • Udflagning truer EUs accept af tysk tonnageskat

    For abonnenter

  • Udflagning af skibe kan provokere EU-Kommissionen

    For abonnenter

  • Mærsk: Intra-Asien er stærk lige nu

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Ted Shaffrey/ap/ritzau Scanpix
Miljø & Politik

Maersk og tysk startup vil synliggøre CO2-udslip fra international e-handel

I samarbejde med den tyske startup Cozero vi Maersk udvikle værktøjer til at opgøre CO2-udslippet fra international pakkeomdeling.
  • Maersk gennemfører opkøb af hollandsk logistikselskab
  • Medie: Maersk tæt på at købe logistikselskab i milliardhandel

For abonnenter

Foto: Mohamed Abd El Ghany/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår

For abonnenter

Foto: Wärstilä
Leverandører

Wärtsilä må tage kæmpetab på sin exit fra Rusland

For abonnenter

Foto: Wilson Asa
Rederier

Wilson lukker 2022 med fald men forventer bedre 2023

For abonnenter

Foto: Jonas Walzberg/AP/Ritzau Scanpix
Container

ONE sætter nye tal på kollapset: Vigtig rute faldt med 26 pct.

For abonnenter

Foto: Colourbox
Miljø & Politik

Græsk tankreder skal samarbejde med Singapores grønne center

For abonnenter

Læs også

Foto: Sina Schuldt/AP/Ritzau Scanpix
Rederier

Shippingbank kaster sig over bilrederier og har allerede givet det første lån

Bilrederierne har så gode tider takket være stor efterspørgsel og mangel på kapacitet, at Hamburg Commercial Bank har besluttet sig for at gå ind i finansiering af bilskibe.

For abonnenter

Foto: Mikhail Klimentyev/AFP/Ritzau Scanpix
Offshore

Oliesanktion rammer Putins økonomi – nu ønsker flere at stramme grebet

Ny embargo og pres på oliepriserne skal stække den russiske krigsøkonomi yderligere. Minister advarer imod, at Europa mister »strategisk aktiv«, hvis sanktionerne går for vidt.

For abonnenter

Foto: Jonas Walzberg/AP/Ritzau Scanpix
Container

ONE sætter nye tal på kollapset: Vigtig rute faldt med 26 pct.

Ocean Network Express blev hårdt ramt af fragtraternes nedtur i slutningen af sidste år. Især faldet i spotraterne på de vigtige ruter fra Asien til USA og Europa sænkede selskabets omsætning og overskud.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Maersk og tysk startup vil synliggøre CO2-udslip fra international e-handel – 13.58
  • Wilson lukker 2022 med fald men forventer bedre 2023 – 13.30
  • Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår – 11.55
  • Græsk tankreder skal samarbejde med Singapores grønne center – 11.25
  • Hollandsk gasleverandør køber to tankere til flydende naturgas – 11.09
  • Schweizisk-belgisk duo vil udvikle ammoniak-motor til tørlastskibe – 10.38
  • Wärtsilä må tage kæmpetab på sin exit fra Rusland – 09.35
  • Oliepriserne falder med forventede rentestigninger – 09.10
  • ONE sætter nye tal på kollapset: Vigtig rute faldt med 26 pct. – 08.18
  • Hapag-Lloyd tjente milliarder trods fald mod slutningen af året – 07.56
  • Shippingbank kaster sig over bilrederier og har allerede givet det første lån – 07.48
  • Oliesanktion rammer Putins økonomi – nu ønsker flere at stramme grebet – 30. jan.
  • Boskalis skal hjælpe østat med at klimasikre stort projekt – 30. jan.
  • Total Energies undersøges for greenwashing – 30. jan.
  • Flaskehalsene er løsnet op på begge kyster i USA – 30. jan.
Flere nyheder

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Fleet Manager

Watch Job

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

Se flere jobs

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Fleet Manager

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge