ShippingWatch

Mærsk fordobler antal skibe under Singapore-flag

A.P. Møller - Mærsk har i dag knap 120 skibe under Singapore-flag. Det er en fordobling på tre år, og Mærsk er i dag uden sammenligning det største rederi i den lille sydøstasiatiske republik.

I løbet af få år har A.P. Møller - Mærsk mere end fordoblet antallet af skibe, der sejler under Singapore-flag. I dag har Mærsk i alt 120 skibe inklusiv nogle få rigge i Singapores skibsregister, oplyser Rene Piil Pedersen, chef for group public affairs i Maersk Singapore, til ShippingWatch. Til sammenligning havde gruppen omkring 50 skibe under Singapore-flag tilbage i 2008.

Mærsk har til sammenligning 170 skibe registreret i DIS ud af en samlet flåde på 1.000 skibe plus 20 nybygninger, der er på vej.

Dermed trækker Mærsk fra de øvrige rederier i Singapore og er uden sammenlig i dag langt det største rederi i landets skibsregister. Senest har Maersk Tankers for kort tid siden udflaget seks skibe, tre skibe i DIS og tre i fransk register, til Singapore. Årsagen er tankmarkedets problemer og det deraf følgende behov for at fokusere på omkostningerne. I alt fylder Mærsk nu lidt mere end 10 procent af skibsregistret derude.

Selv om danske DIS i almindelighed anses som internationalt konkurrencedygtig i kraft af tonnageskat, bemandingsregler og nettoløn til søfarende, er der tilsyneladende et stykke vej til til vilkårerne i den sydøstasiatiske republik, der af sin egen regering og omverdenen betragtes som den internationale shippinghovedstad.

Alle forretningsenheder

Alle de vigtigste forretningsenheder i A.P. Møller - Mærsk er i dag repræsenteret i Singapore med i alt 750 ansatte i den danske olie- og rederigruppe, og det er det sted uden for København, hvor Mærsk har flest forretningsenheder.

 

 

 

"Vi er her først og fremmest af kommercielle årsager. Fra Singapore kan vi betjene den del af verden, der har den største vækst. Og det gælder både væksten intra Asia, men det er også væksten i regionen som helhed. Når vi ser på transport her i regionen, taler vi jo om tocifrede vækstrater. Endelig hører det naturligt med, at vi har mange af vores kunder her, og at Singapore har et meget stærkt maritimt cluster," siger Rene Piil Pedersen.

Udover et stort antal rederier, er der mange virksomheder, der relaterer sig direkte til skibsfarten. Det er lige fra skibsmæglere, værfter, commodity traders til højteknologiske virksomheder. Eksempelvis er også Maersk Maritime Technology repræsenteret i Singapore som det eneste sted uden for København i kraft af adgangen til vidensmedarbejdere i den maritime klynge.

Dygtige medarbejdere

"Singapore er et multikulturelt og meget åbent samfund. Derfor er det nemt at få dygtige medarbejdere fra f.eks. Sydamerika, Europa, Indien eller andre dele af Asien til Singapore. Og fra regeringens side føres der en meget pro forretningspolitik og en langsigtet erhvervspolitik. Til stadighed benchmarker Singapore sig med andre dygtige søfartsnationer, Hongkong og andre, for at sikre sig, at man hele tiden har konkurrencedygtige vilkår. Lægger du mange af de forhold sammen, er Singapore meget velegnet til rederidrift og formentlig også andre typer af virksomheder."

Rene Piil Pedersen peger på, at det også giver rigtig god mening, når man driver forretning i Asien, at have et flag på, som hører til i regionen:

"Samlet set og med den markante udvikling i antal skibe under Singapore-flag, er det et udtryk for, at det er et velegnet sted at samle sine aktiviteter, når vi skal være med på det marked, der vokser allermest i verden. Nemlig det fjernøstlige. Det er et commitment til Singapore, som er et kvalitetsflag og med meget kompetente søfartsmyndigheder. Man arbejder med begrebet one-stop-shopping. Vil man som skibsreder placere skibe herude, skal man kun tale med én myndighed, Maritime Port Authority (MPA), der også rådgiver i mange forskellige spørgsmål," siger Rene Piil Pedersen.

Maersk doubles number of ships under Singapore flag 

 

Singapore: Stærk valuta koster selskaber dyrt 

Brokere trækker stikket i Singapore

Semco vil ansætte 100 ingeniører i Singapore 

 

 

 

 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk og 22 andre rederier fik bøder af Sydkoreas konkurrencemyndighed, tank- og tørlastrederiet Norden vil stadig købe ”sorte” skibe, og Hafnia kan få svært ved at finansiere skibskøb fra konkurrent.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs