Der er tale om en kamp mellem lige dårlige argumenter, når rederierne hævder, at konferencer er uskadelige for fragtraterne, og nå befragterne omvendt hævder, at konferencerne muliggør konkurrenceforvridende forhold. Det er holdningen hos adm. direktør Lars Jensen fra det maritime analysebureau SeaIntel.
Spotraterne på Stillehavsruterne steg i denne uge alene med 20 pct., hvilket formodes at skyldes prisudspillet vedtaget i Stillehavskonferencen Transpacific Stabilization Agreement. Aftaler som den og de medfølgende højere regninger til befragtere er i år blevet kritiseret af blandt andet befragterorganisationen Global Shippers’ Forum, som har kaldt TSA for konkurrenceforvridning. Sådan ser rederierne ikke på det. Mærsk Lines tidligere direktør for containertrafikken på Stillehavet har tidligere fortalt til ShippingWatch, at konferencer om prisfastsættelse som TSA også er efterspurgt af kunderne, som finder priserne mere overskuelige, når de er fastsat fra fælles hold.
Allerede abonnent? Log ind.
Læs hele artiklen
Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.
- Adgang til alle låste artikler
- Modtag vores daglige nyhedsbreve
- Fuld adgang til vores app