
Et stigende antal afskibere af varer i containere kombinerer i dag deres servicekontrakter direkte med et fragtindeks for at opnå en større grad af fleksibilitet i forhold til prisen. Senest har Federal Maritime Commission kortlagt 61 kontrakter, der dækker varer til og fra USA, og som er forbundet til indeks. Indekskontrakter gør det muligt for både redere og afskibere at tilpasse rater i løbet af kontrakternes løbetid, så ingen af parterne straffes uforholdsmæssig hårdt, hvis markedsforholdene ændrer sig dramatisk. Samtidig vil afskibere og redere med indsekserede kontrakter være mere tilbøjelig til at indgå lkontrakter af længere varighed.
Lars Jensen, direktør og partner i analysevirksomheden SeaIntel, vurderer over for ShippingWatch, at indekskontrakter gradvist vil vinde frem, men at det sandsynligvis vil tage flere år.
Allerede abonnent? Log ind.
Læs hele artiklen
Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.
- Adgang til alle låste artikler
- Modtag vores daglige nyhedsbreve
- Fuld adgang til vores app