ShippingWatch

Nye kontrakter mellem redere og afskibere kan sikre prisstabilitet

Indeksbaserede servicekontrakter vinder frem og vil sikre prisstabilitet for både redere og afskibere, mener Lars Jensen, SeaIntel. Men udbredelsen af de nye kontrakter vil tage lang tid, og rederne er bange for at miste kontrollen med et vigtigt element i prisdannelsen. 

Foto: APM Terminals

Et stigende antal afskibere af varer i containere kombinerer i dag deres servicekontrakter direkte med et fragtindeks for at opnå en større grad af fleksibilitet i forhold til prisen. Senest har Federal Maritime Commission kortlagt 61 kontrakter, der dækker varer til og fra USA, og som er forbundet til indeks. Indekskontrakter gør det muligt for både redere og afskibere at tilpasse rater i løbet af kontrakternes løbetid, så ingen af parterne straffes uforholdsmæssig hårdt, hvis markedsforholdene ændrer sig dramatisk. Samtidig vil afskibere og redere med indsekserede kontrakter være mere tilbøjelig til at indgå lkontrakter af længere varighed.

Lars Jensen, direktør og partner i analysevirksomheden SeaIntel, vurderer over for ShippingWatch, at indekskontrakter gradvist vil vinde frem, men at det sandsynligvis vil tage flere år.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

To flydende gasterminaler rykker til Europa

Europa kan se frem til at modtage to flydende terminaler til import af LNG i de kommende måneder for at erstatte gas fra Rusland. Blandt andet vil Golar LNG omdanne et LNG-tankskib til en terminal.

Læs også

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs