Topposterne i dansk shipping er besat af Jan eller Søren - blot hver femte er en kvinde

Den danske shipping- og transportindustri vil have flere kvinder ind i branchen. Men i dag er kun hver femte i rederiernes øverste ledelse samt i bestyrelserne en kvinde, viser ShippingWatchs opgørelse. Det kræver ”et langt, sejt træk” at øge andelen, mener Danske Rederier.
Tirsdag holdt Maersk generalforsamling, hvor Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla trådte ud af rederiets bestyrelse. Efter generalforsamlingen er tre ud af ti bestyrelsesmedlemmer hos Maersk kvinder. | Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Tirsdag holdt Maersk generalforsamling, hvor Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla trådte ud af rederiets bestyrelse. Efter generalforsamlingen er tre ud af ti bestyrelsesmedlemmer hos Maersk kvinder. | Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Ambitioner om diversitet, målrettede initiativer og rekruttering samt fastholdelse af kvinder er – i hvert fald på papiret – højt på dagsordenen rundt omkring i den danske shippingindustri.

Men i virkeligheden har flere rederier endnu ikke sat et mål for at øge andelen, ligesom Danske Rederier har måttet udskyde sin målsætning om flere kvinder i shipping flere gange. Og mens antallet af kvinder til søs tæller meget få, er fortællingen stort set den samme i rederiernes øverste ledelseslag og i bestyrelserne.

Ifølge en opgørelse over 20 af de største danske shippingselskaber, som ShippingWatch har lavet, er hver femte, 20 pct., i den øverste ledelse og i bestyrelserne en kvinde.

Billedet bekræftes hos rederiernes brancheorganisation, hvor blot ét medlem ud af otte i Danske Rederiers bestyrelse er kvinde. I organisationens ledelse er tre poster dog besat af kvinder ført an af Anne H. Steffensen som adm. direktør.

Organisationen vurderer, at det er ”et langt, sejt træk”, men peger også på, at der sker en positiv udvikling i branchen.

”Det er ingen hemmelighed, at vi gerne vil have flere kvinder i rederierne. Både til søs og i kontorerne på land. Det er derfor, vi i en årrække har arbejdet på at identificere og udrydde de udfordringer, kvinderne peger på i branchen,” siger direktør i Danske Rederier Anne W. Trolle til ShippingWatch.

Danske Rederiers adm. direktør, Anne H. Steffensen samt bestyrelsesformand Jacob Meldgaard, der også er CEO i Torm. | Foto: PR / Danske Rederier
Danske Rederiers adm. direktør, Anne H. Steffensen samt bestyrelsesformand Jacob Meldgaard, der også er CEO i Torm. | Foto: PR / Danske Rederier

Kun mænd

Når det kommer til bestyrelserne har lidt over halvdelen af de 20 danske rederier mindst ét kvindeligt medlem.

Dog er der stadig en håndfuld, der slet ingen kvindelige bestyrelsesmedlemmer har. Det gælder bl.a. selskaber som Lauritzen Bulkers, Clipper og Falcon.

Indtil for to år siden så det også sådan ud hos Torm, der i dag har en kvinde i en bestyrelse på fem medlemmer. Norske Annette Justad trådte i 2020 ind i Torms bestyrelse, hvor hun erstattede den tidligere J. Lauritzen-topchef Torben Janholt.

Ifølge Annette Justad kom omfanget af kvinder ikke bag på hende.

”Jeg er vant til, at der ikke er så mange kvinder,” svarede Annette Justad dengang på ShippingWatchs spørgsmål, om det spillede ind på hendes beslutning om at komme med i bestyrelsen.

I den øverste ledelse har Torm ingen kvinder.

De seneste par år har shippingindustrien sat hårdt ind på at få flere kvinder i shipping. Blandt andet søsatte Danske Rederier for få år siden et charter, som netop havde det til formål.

Efter to års arbejde har brancheorganisationen dog måttet erkende, at industrien stadig er milevidt fra at indfri målet.

De fleste store rederier har dog tilsluttet sig under forudsætning, at de enkelte selskaber lavede målrettede planer for, hvor de kunne øge andelen af kvinder.

Og selv om ambitionerne er høje, er der flere faktorer, der kan give tilbageslag i kønsbalancen.

Blandt andet hos DFDS har ønsket om at vokse betydet et kompromis med diversiteten. For eftersom industrien er domineret af mænd, skaber opkøb automatisk et efterslæb.

Det oplevede selskabet eksempelvis ved overtagelsen af HSH Logistic Group sidste år, hvor DFDS meldte klart ud, at det ville have en negativ effekt på kønssammensætningen.

”Michaella”

Det er ikke kun rederierne, der har få kvinder på topposterne.

Inden for transport- og logistikbranchen tegner sig det samme billede sig, hvor mænd sidder tungt på de øverste poster. Et eksempel er DSV, der havde behov for at udvide direktionen i takt med, at selskabet var vokset eksplosivt.

Trods høje ambitioner om at forbedre diversiteten, hvor selskabet allerede i 2020 igangsatte nye initiativer, endte DSV alligevel med at sætte endnu en mand ind i den øverste ledelse, som efterfølgende udgjorde CEO Jens Bjørn Andersen, COO Jens Lund og CFO Michael Ebbe.

På spørgsmålet om, hvorfor det ikke blev en kvinde, der - diversitetsambitionerne taget i betragtning - skulle overtage finansdirektør-posten, svarede Jens Bjørn Andersen dengang til ShippingWatchs søstermedie MobilityWatch:

”Det er, fordi den bedste person, vi overhovedet kunne finde, var Michael. Havde det i stedet været ”Michaella”, så var det blevet hende.”

DSV har netop fået valgt Benedikte Leroy ind i sin bestyrelse, der har afløst Annette Sadolin. Bestyrelsen på otte personer udgøres dermed fortsat af tre kvinder og fem mænd.

Danske Rederier er milevidt fra at indfri sit mål om flere kvinder i shipping

Hun har sat sig som en af de få kvinder på en direktørpost i shipping: ”Det var vigtigt at sikre min stemme”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også