Sidste uges tophistorier på ShippingWatch tæller interviews med den nye FMC-formand og den næste generation i USTC-imperiet. Det var også ugen, hvor der kom fra tal fra EU om de store CO2-syndere, Ever Given forlod Suez-kanalen og Arne Blystads OHT gik sammen med Subsea 7.
Det blev ugen, hvor der kom tal fra EU-kommissionen om, hvilke rederier, der udleder mest CO2. Samtidig tikker der fortsat rekordtal ind fra containermarkedet, mens Ever Given satte sejl igen og norske OHT gik sammen med britiske Subsea 7 om en ny vindspiller.
Her er ugens tophistorier fra ShippingWatch.
De store CO2-syndere
Skibsfarten vejer fortsat tungt på listen over Europas største forurenere, viser EU-Kommissionens opdaterede database over de mest forurenende virksomheders CO2-udledning i 2020.
Øverst blandt Europas rederier ligger igen i år det schweiziske containerrederi MSC med en CO2-udledning på 10,9 mio. ton fulgt af verdens største containerrederi, Maersk, med en udledning på 6,5 mio. ton.
Container-rekorder
De børsnoterede containerrederier har i årets første seks måneder leveret eksremt høje afkast til deres aktionærer, mens rederierne samtidig har lavet stormløb på værterne og placeret det højeste antal nybygningsordrer i mere end 20 år.
Med Nina Østergaard Borris i topledelsen hos USTC, som faderen og milliardæren Torben Østergaard-Nielsen har stået i spidsen for siden 1978, er fokus rettet mod opkøb og udvidelse af milliardkoncernen.
Sidst men ikke mindst blev det ugen, hvor containerskibet Ever Given sejlede ud af Suez-kanalen efter at have ligget stille i tre måneder, siden skibet blev verdensberømt for at sejle på grund og blokere den vigtige vandvej.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.