ShippingWatch

Containerredernes massive indkøbsbølge smitter af på værfter og mæglere

Containerrederierne gik til værfterne for at bestille nye skibe i uset stil i årets første seks måneder, viser tal. Køb og salg af brugte skibe sætter ny rekord i et marked, hvor rederierne er i kapløb om at udnytte de skyhøje fragtrater.

Foto: Fabian Bimmer/Reuters/Ritzau Scanpix

Det ekstraordinært stærke containermarked i første halvår fik rederierne til at lave stormløb på værfterne, hvor antallet er ordrer på nye skibe er mangedoblet til det højeste niveau i to årtier.

Høj efterspørgsel og mangel på skibe og containere har skubbet fragtraterne op på tårnhøje niveauer, mens forsyningskæderne kæmper med store forsinkelser og flaskehalse verden over. Det er således tydeligt, at der er plads til og behov for mange nye skibe, og det giver rederierne den sikkerhed, der skal til for at skrive under på de mange ordrer.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs