Tørlastmarkedet er "nærmest kollapset," lød det fra Nordens tørlastchef. Maersk første CO2-neutrale skib kommer på vandet i 2030. EU har derimod dumpet Maersk foretrukne ophugger i Alang. Clipper tabte principiel retssag. Og så spidser kampen om speditionsmarkedet til.
Tørlastmarkedet er hårdt ramt ved indgangen til 2019 og øjensynligt mere, end de almindelige udsving kan forklare. "Markedet er jo nærmest kollapset," lød det fra Norden. Braemer ACM og Bimco ridsede en liste af usikkerheder op for det i forvejen trængte marked.
Hvorfor er det så svært at arbejde sammen om blockchain?
En ny rapport fra Boston Consulting Group dykker ned i, hvad grunden kan være til, at det er så svært for containerrederierne at arbejde sammen om blockchain, når alle tilsyneladende er enige om fordelene.
Det lykkedes ikke Maersk at få godkendt det værft, det benytter mest til ophugning af sine skibe i Alang. EU har nu afvist beaching-værftet, og peger på en række områder, som der skal ske forbedringer på, hvis dets ansøgning skal genovervejes.
Hvis man skal tro Rystad Energys nye prognose, er de globale olieinvesteringer hastigt på vej mod de højder, de havde før olieprisens kollaps. Bl.a. er der muligheder i Nordsøen, hvor Total er med i nyt stort fund. Nu venter alle spændt på børsnoteringen af Maersk Drilling
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.