Alle tror på blockchain – men ingen stoler på hinanden

Ni ud af ti shippingchefer tror, at blockchain vil vende op og ned på industrien, men manglende tillid får industrien til at spænde ben for sig selv, mener Boston Consulting Group. Det er Maersks Tradelens og andre platforme et billede på.
Foto: Ritzau Scanpix/AP
Foto: Ritzau Scanpix/AP

Selv om ni ud af ti ledere i transport- og logistiksektoren forudser, at blockhain vil vende op og ned på industrien, er det kun en forsvindende lille del, som for alvor satser på teknologien.

Det er konklusionen fra Boston Consulting Group (BCG), som har interviewet mere end 100 topchefer i shipping- og speditørvirksomheder om deres forhold til og ambitioner i forhold blockhain i en rapport, som kan læses her.

Potentialet med teknologien er ellers svær at komme uden om i en shippingindustri, hvor der kan hentes milliardbesparelser ved eksempelvis at automatisere dataforbindelser mellem rederier, havne og toldmyndigheder.

Og industriens topchefer er opmærksomme på det, som Maersks Tradelens-platform og Global Shipping Business Network (GSBN) er to højaktuelle eksempler på. 

Men ifølge Boston Consulting Groups globale chef på transportområdet, senior partner og managing director i Danmark, Ulrik Sanders, er de konkurrerende blockchain-platforme også et billede på et paradoks i industrien.

"Tradelens og GSBN viser på den ene side, at alle kan se fordelene i og behovet for en blockchain-platform. Men blockchain er kun genialt som industriløsning, og det smarte forsvinder, hvis ikke tilstrækkeligt mange er med," siger Ulrik Sanders til ShippingWatch.

Et paradoks

Mere end halvdelen af virksomhedslederne i rapporten forudser, at blockchain allerede om få år vil disrupte transport- og logistiksektoren, men næsten 75 pct. har slet ikke tænkt på teknologien eller kun rørt den overfladisk.

Samtidig føler kun 16 pct. af de adspurgte ledere, at de har en klar forståelse for, hvad blockchain er for en størrelse. Kun hver femte virksomhed har blockhain på listen over deres ti vigtigste fokusområder.

Tilbage står resultatet: implementeringen af blockchain er grundlæggende gået langsommere end forventet.

Og årsagen er ifølge BCG paradoksalt nok den samme mangel på koordination og tillid til hinanden, som netop blockchain-teknologien er designet til at løse.

Det er, som konsulenthuset udtrykker det, "industriens parakdoks".

Hos Tradelens er man helt opmærksom på netop det paradoks, hvor det indtil videre har været svært at få andre konkurrenter med på platformen.

"Uden det netværk har vi ikke et produkt," som IBM-chefen på Tradelens, Marvin Erdly, selv formulerede det til Coindesk i oktober.

Men missionen om at få konkurrenter med ombord har været vanskelig for Tradelens, og det er ifølge Ulrik Sanders fra BCG er billede på tillidsproblemet i blockchain-teknologiens indtog i shipping:

"Det har vist sig svært for Maersk at gå ud som den største spiller i konkurrecepræget marked med IBM og få de andre til at stole på, at Tradelens nu også er helt neutral — også selv om det er ubegrundet. Der er frygten for at gøre én aktør til ejer af så værdifulde informationer af gode grunde for stor," vurderer BCG-chefen.

Neutralitet er nøglen

Netop manglen på koordination og et økosystem, som alle har tillid til, bliver af 60 pct. af lederne i undersøgelsen fra Boston Consulting Group udpeget som de store barrierer for at få succes med teknologien.

Hapag Lloyd og CMA CGM afviste da også allerede tidligt i processen at blive en del af Tradelens, fordi de trods løfterne om åbenhed antageligt frygtede at give Tradelens-ejerne en konkurrencefordel.

Men hvad er vejen frem, når shippingindustrien tror på blockchain, men ikke stoler på hinanden?

"Potentialet og teknologien er der, så det handler om at få det rigtige konsortium op. Jeg mener, at man lige præcis på det her område skal prøve at eliminere konkurrencen og stå sammen skulder og skulder, ligesom man gjorde med Inttra," siger Ulrik Sanders.

Handelsplatformen Inttra blev lanceret i starten af årtusindsskiftet og blev i slutningen af det forgangne år solgt videre til den amerikanske it- og logistikvirksomhed E2open.

Maersk, CMA CGM, MSC, Hapag Lloyd og japanske One offentliggjorde kort tid efter selv en fælles ejet sammenslutning, som vil arbejde på at lave standarder i industrien.

Her var neutralitet ifølge talsperson og CIO i MSC, André Simha, nøgleordet. Det var blandt andet derfor, at man valgte Inttra, som på det tidspunkt var delvist ejet af en kapitalfond, fra.

Ejerstrukturen er ifølge Ulrik Sanders et eksempel på, hvordan mange aktører kan arbejde sammen om fælles løsninger, der kommer alle til glæde.

"Det afgørende er at få neutralitetsstemplet og samtidig have kapital nok til at gennemføre det, og det kan enten ske via en uahængig tredjepart eller en sammenslutning mellem mange forskellige stakeholders som her," siger han og tilføjer:

"Lige nu bliver der rodet med at finde det rigtige setup på blockchain-området, og jeg tror, det vil lykkes. Men hvornår det sker, og hvor længe diskussionerne trækker ud, tør jeg ikke at være dommer over."

Mexicansk grænsemur bremser containerredernes nye sats

Lars Jensen: Blockchain-konkurrence er sundt for shipping 

Her er køreplanen for containerredernes nye storsats

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også