Ugen bød blandt andet på historier om det nye svolvforbud, et angreb på scrubbere fra et toneangivende rederi, autonome skibe og flere nyheder fra Maersk Line.
Sent fredag i sidste uge lukkede IMO sit seneste møde i miljøkomiteen med en række vigtige beslutninger. Mest bemærkelsesværdigt var vedtagelsen af et forbud mod at have højsvovlholdig brændstof ombord på et skib, medmindre at det har en scrubber installeret.
Paddy Rodgers er CEO i Euronav. | Foto: Global Maritime Forum
Tankrederi langer ud efter scrubbere
Ikke alle er dog lige enige i, hvordan man som rederi skal leve op til de kommende svovlkrav. Mens flere af konkurrenterne vælger scrubbere, så går det New York-noterede tankrederi Euronav imod strømmen og vælger istedet lavsvolvholdig brændstof.
Hvordan kommer lovgivningen af førerløse skibe til at se ud? Hvem har ansvaret i tilfælde af uheld? Og kan computerspillere blive fremtidens styrmand af et fjernstyret skib? ShippingWatch er dykket ned i nogle af de oplagte spørgsmål om autonome skibe.
ShippingWatch har mødt seks shippingfolk med lederambitioner fra seks forskellige lande, og har bedt dem om 1: At definere deres næste drømmejob, og 2: At definere deres næste ønske-CEO. De er alle lige nu i gang med en Blue MBA i København.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.