Sidste uges bedste på ShippingWatch
![Foto: Global Maritime Forum](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article10913411.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Kitack%2520copy.png)
Klimadebatten spidser til
En række nye miljøkrav nærmer sig med hastige skridt, og flere topchefer taler nu åbent om nødvendigheden af, at shipping gør sit for at bekæmpe klimaforandringerne. Men ikke alle er enige i, hvordan det skal ske.
34 maritime topchefer kræver hurtigere klimahandling
Store banker arbejder klimahensyn ind i lånekrav til shipping
![Foto: Torm](https://photos.watchmedier.dk/fYYwxRhCtHshF3wIgO7X1BuyaZP5P_1tVLLIglJfX1A/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle10866117.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2Ftorm-titan-torino-2018.jpg)
Hvem skal betale svolvregningen?
Klimadebatten drejer sig ikke mindst om de kommende krav til indholdet af svovl i skibes brændstof. Store rederier som Maersk og Torm gik offentlig ud og støttede, at kravene bliver indført som planlagt fra 1. januar 2020. Det er dog fortsat debat om, hvordan den forventede ekstraregning til brændstof til fordeles i især containersektoren.
Maersk og Torm kritiserer kontroversielt svovlforslag
IMO's generalsekretær slår fast: Dato for svovlkrav er urokkelig
Habben Jansen: Ingen rederier kan dække regning fra svovlkrav alene
Ny undersøgelse: Afskibere er dårligt forberedt på svovlkrav
Alphaliner udpeger mangler ved Maersks nye brændstoftillæg
Scrubbere kan ende som en historisk parentes
En løsning på svovlkravene er at installere scrubbere til at rense røgen fra skibenes udstødning, så de stadig kan sejle på den tunge olie. Det har de to rederier i Scorpio-gruppen valgt at gøre. Topchef Robert Bugbee tror til gengæld ikke, at scrubbere er en løsning på langt sigt. Et synspunkt som møder opbakning i et af verdens største shipmanagement-selskaber.
Scorpio-chef ser ikke scrubbere som en langsigtet løsning
Anglo-Eastern: Bugbee har ret i prognosen om scrubbere
![Foto: Hamburg Süd](https://photos.watchmedier.dk/4vFOyB-CNpvG5f_oeTTrvqRF6e_bZGqOW2k6wF4uv-o/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle10096531.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2Fs%25C3%25B8rentoft-2.jpg)
Læs også...
Mens miljøet har fyldt i ugens løb, så har der også været flere nyheder fra shippingselskaber som Maersk, OOCL, Sirius Shipping, Prosafe, Erria og flere andre. Læs artikler herunder.
Globale spændinger tager toppen af Maersks forventninger
Sirius Shipping flager ud efter millionbøde i Danmark
Indenfor hos Maersk Lines absolut største udfordrer
Carsten Mortensen forlader DHT Holdings bestyrelse
Maersk Tankers får nyt hovedsæde i 2019
FN ser syv tendenser for shipping de kommende år
Offshoreselskab med dansker i spidsen har løftet kursen 150 procent
Errias nye sats skal bidrage med millioner til omsætningen
Maersk-skib frigivet i Tunesien efter arrestRelaterede artikler
Sirius Shipping flager ud efter millionbøde i Danmark
For abonnenter