ShippingWatch

Globale spændinger tager toppen af Maersks forventninger

De næste par år vil containermarkedet nok vokse i den lave ende af det spænd, Maersk Line har udstukket. Det siger COO i verdens største containerrederi Søren Toft i et interview med ShippingWatch. Effekten af handelskonflikten mellem USA og Kina vil inden længe kunne mærkes.

Foto: PR: Maersk

Opdateret torsdag d. 4. oktober kl. 13:45.

HONGKONG

Indtil videre har det mest været krusninger på overfladen. Trusler og tweets.

Men når den næste store runde af amerikanske sanktioner mod kinesiske varer træder i kraft, vil det få en effekt, der kan mærkes, vurderer Maersk Lines COO, Søren Toft, i et interview med ShippingWatch i forbindelse med Global Maritime Forum i Hongkong.

Den amerikanske præsident Donald Trump har meddelt, at den næste runde vil lægge ekstratold på ti pct. på kinesiske varer, der beløber sig til 200 mia. dollars. Kinas reaktion er, at landet vil svare igen, så lige nu er der ingen tegn på, at de to parter kan finde en løsning.

"De kommende år kommer væksten i containermarkedet til at ligge i den lave ende af de 3-5 pct., vi regner med. Til gengæld trækker devalueringen af den kinesiske yen i en positiv retning for handlen. Den næste toldsats ventes at træde i kraft den 1. januar, og så vil man kunne mærke det på handlen mellem Kina og USA," slår Søren Toft fast.

Hos Maersk peger man på, at de seneste toldsatser fra både USA og Kina nu drejer sig om varer svarende til 2-3 pct. af den globale handel.

Går ikke helt som ventet

Hertil kommer effekten i andre lande, som Trump også har set sig sur på. Tyrkiet er nede med hele 30 pct.  Og så er eksporten ud af Europa også lidt lavere, end man havde ventet.

Indtil videre har effekten af handelssanktionerne været beskedne, men vi vil se den i 2019. Vi har en mindre forretningsandel i USA, så det vil i højere grad være vores konkurrenter, der rammes.

Søren Toft, COO Maersk Line

Effekten på handlen mellem verdens to økonomisk stærkeste nationer vil isoleret set være mere end de to-tre pct., som den globale handel er ramt med. Og selvom Maersk ikke har en meget stor forretning i USA, vil det kunne mærkes.

Samtidig kommer toldkrigen på et tidspunkt for det danske rederi, hvor 2018 ikke udvikler sig helt, som man havde håbet på.

Hovedruten Asien-Nordeuropa har ikke kunnet leve op til forventningerne, senest så man Maersk Line og MSC suspendere en service på ruten i deres alliance 2M for at få fyldt skibene bedre op. En service, der igen vil blive åbnet, når efterspørgslen vender retur.

"Indtil videre har effekten af handelssanktionerne været beskedne, men vi vil se den i 2019. Vi har en mindre forretningsandel i USA, så det vil i højere grad være vores konkurrenter, der rammes. Og en vækst på 3-4 pct. er nu også pænt," lyder det fra Søren Toft.

Prisen på brændstof

Oveni kommer prisen på bunker, som er blevet det store emne i shipping i løbet af 2018. Alle interessenter fra rederier, afskibere og havne til bunkerselskaber og shipmanagement selskaber mærker en eller anden form for effekt af stigningen i olieprisen og har herudover fået prisstigningerne frem mod svovlkravene i 2020 på agendaen.

De store containerrederier som Maersk Line, MSC og CMA CGM mener, at kunderne, afskiberne, må betale, både for den dyrere olie nu og her og engang inden 2020 også for merudgifterne for brændstof med lavt svovlindhold. Alene siden oktober 2017 er prisen for en tønde Brent olie steget fra 55 dollars til nu næsten 85 dollars.

Maersk Line er ikke de eneste, der begynder at se mere alvorligt på toldtarifferne, og hvordan de vil påvirke den globale vækst. Senest har en række af de toneangivende økonomiske institutioner som OECD og IMF skåret toppen af optimismen netop med henvisning til, at handelskrigen er på vej til at bremse væksten. Nogle taler ligefrem om, at væksten har toppet for denne gang.

Søren Toft vurderer dog ikke, at udviklingen vil påvirke Maersk Lines andel af det globale marked negativt, og han holder fast i mantraet, som det hedder på Esplanaden, at man ønsker "at vokse med markedet".

Dermed vil de cirka 18 pct. af markedet forblive uændret. Den altdominerende opgave for Maersk lige nu er at få transitionen helt på plads, og at få drevet mere afkast ud af de aktiver man har, herunder at få synergieffekterne ud af købet af Hamburg Süd. Det seneste eksempel var integrationen af Damco under Maersk Line, som Maersk meldte ud for nylig.

Maersk og MSC fjerner kapacitet på vigtig rute 

Maersk bekræfter sammenlægning af Line og Damco 

Maersk Line vil alligevel have scrubbere 

Nu sænker WTO sit skøn for den globale handel 

Mere fra ShippingWatch

Maersk løfter sløret for design af metanolskibe

I fem år har Maersk arbejdet på at udvikle et nyt skibsdesign, som skal øge energi-effektiviteten i flåden med 20 pct. Otte skibe, der efter planen skal sejle på grøn metanol fra 2024, bliver de første.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs