ShippingWatch

FN ser syv tendenser for shipping de kommende år

Handelskonflikten risikerer nu at trække det forventede opsving for shipping tilbage, fremgår det af en ny rapport fra FN's handels- og udviklingsorganisation, som også advarer branchen mod "overoptimistiske redere". Se de syv trends, som vil forme shipping de kommende år.

Foto: /Ritzau Scanpix/Marius Nyheim

HONGKONG

Handelskrige, overoptimistiske redere og konsolideringen blandt containerrederierne. Det er tre af de syv nøgletendenser, som i de kommende år vil redefinere og omskabe shippingbranchen.

Sådan lyder det i en ny rapport fra FN's handels- og udviklingsorganisation UNCTAD, som organisationen netop har præsenteret på Global Maritime Forum i Hong Kong.

På konferencen, som samler topfolk fra shippingbranchen i hele verden, kom UNCTAD med en advarsel: Handelskrigene, hvor blandt andet USA og Kina har optrappet konflikten over for hinanden, og øgede protektionistiske nationale politikker risikerer at lægge låg på væksten i den globale shippingbranche, hvor UNCTAD estimerer en vækst i fragtmængderne på 4 pct. i 2018 – samme vækst i 2017.

Eskalerende handelskonflikter kan lede til en handelskrig, som kan afspore forbedring (i økonomien, red.), trække nye linjer i den globale, maritime handel og dæmpe udsigterne.

FN's handels- og udviklingsorganisation UNCTAD

"En akut bekymring er handelskonflikterne mellem Kina og USA, verdens to største økonomier, samt dem mellem Canada, Mexico, USA og EU," skriver UNCTAD og fortsætter:

"Eskalerende handelskonflikter kan lede til en handelskrig, som kan afspore forbedring (i økonomien, red.), trække nye linjer i den globale, maritime handel og dæmpe udsigterne."

For udsigterne er som udgangspunkt positive, slår UNCTAD fast. Væksten vil nemlig fortsætte ud over 2018. I årene 2018 til 2023 forventer organisationen en årlig vækst på 3,8 pct. med container- og tørlast som frontløbere på bekostning af tank.

Frygter "overoptimistiske" redere

Men det er ikke kun stormagternes økonomiske fejder, der kan trække væksten i industrien ned, mener organisationen. Energitransitionen på verdensplan øger ligeledes usikkerheden om vækstprognosen, vurderer UNCTAD.

En tredje trussel mod væksten er branchen selv. Nærmere bestemt rederne.

"Overoptimistiske redere i konkurrence om markedsandele vil måske bestille yderligere kapacitet, hvilket vil føre til en forværring af betingelserne i shippingindustrien," skriver UNCTAD med henvisning til, at det vil forskyde balancen mellem udbud og efterspørgsel og have eftervirkninger på fragtrater, transportomkostninger og indtjening.

Alliancer kan true konkurrence

Konsolideringen blandt de store containerredere giver også anledning til bekymring, mener UNCTAD. Frygten er, at det kan gå ud over havne.

"Implikationerne (af konsolideringen, red.) på konkurrencen, muligheden for at udnytte markedet af store linjeredere og de relaterede implikationer på mindre spillere er en bekymring," skriver UNCTAD, som opfordrer konkurrencemyndighederne til at være "opmærksomme".

Overoptimistiske redere i konkurrence om markedsandele vil måske bestille yderligere kapacitet, hvilket vil føre til en forværring af betingelserne i shippingindustrien.

FN's handels- og udviklingsorganisation UNCTAD

Også de tættere bånd mellem alliancepartnere og havne og brugen af mega-skibe er en kile til bekymring hos UNCTAD.

"Konkurrencemyndigheder og maritime transportlovgivere bør også analysere, hvordan forholdet mellem havne og redere påvirkes af markedskoncentrationen og allianceudnyttelse," skriver UNCTAD, som blandt andet mener, at myndighederne bør se nærmere på, hvilke havne, der anløbes og udformningen af containeralliancer.

En af tidens helt store samtaleemner er de globale svovlkrav, som træder i kraft i 2020 og som dikterer, at skibe ikke må sejle på brændstof med mere end 0,5 pct. svovl, medmindre skibet har installeret en scrubber, der kan rense røgen, er ikke overraskende også et af de syv nøglepunkter.

Digitalisering og e-commerce giver muligheder

Heldigvis for shippingbranchen er de syv store trends, som UNCTAD ser, ikke kun trusler mod shippingbranchen.

Flere er muligheder, som kan give yderligere vind i sejlene til de kommende års forventede vækst. Det drejer sig blandt andet om digitalisering, e-commerce og det kinesiske megaprojekt for den nye silkevej (Belt and Road Initiative). Ifølge UNCTAD har de alle potentiale til at ændre spillereglerne i branchen fundamentalt.

Kinas vækst ramt af handelskrigen

Nu sænker WTO sit skøn for den globale handel

Handelskrig lægger dæmper på væksten i sydkoreanske havne

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere